Jump to content

Rifle chassis til jakt


msteiro

Recommended Posts

Har en Remington 700 i 30-06 som har blitt slanket til høyfjellsjakt og kupert terrreng, McMillan Hunters Edge stokk fra bruktmarkedet og en omgang hos børsemaker med cerakote +div har gitt nytt liv til børsen. Ikke nødvendigvis relevant, men så slipper jeg å få anbefalt en sånn stokk istedenfor.

 

Har kikket litt på forskjellige chassis, og er jo ganske stilige versjoner som finnes rundt omkring. Kunne tenkt meg en kort 308 til skogsjakt, og hadde da vurdert en brukt Rem/Tikka/Wby/Howa/Savage og bygge om med chassis eller lignende.

 

Noen som har erfaring med bruk av chassis til jakt?

Vil jo gi en vektstraff, men finnes noen som ikke er såååå ille vekt på, og dette blir rifle som kanskje har godt av litt stabilitet.

 

De jeg har sett på er:

 

MDT HS3 (evt LSS XL) - Lette chassis til "fin" pris.

 

HS3

8cc603c7-6074-4df2-a88b-996a5a226767_large.jpg

 

LSS

909109-remington700-rightside.jpg

 

Magpul Hunter 700 (ny) - Er vel et "semichasssis", men magasinbrønn og tilleggsutstyr gjør den attraktiv, og enda finere pris :)

 

mp700.jpg

 

For ca 4500 får man Magpul stokken og magasinbrønn med dropin montasje til en Rem 700.

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel hvilken type jakt du skal bedrive. Også spørs det hva slags utstyr du har ellers. Et chassis legger som regel til mellom 0,5 - 1 kg. Jeg har brukt min 308 Tikka T3 Tactical med KRG wiskey 3 chassis til jakt. Men den er tung på alle måter. Tungt løp, tung kikkert, tung montasje, tung tofot og tung demper. Alt i alt ca. Åtte kg. Funker dårlig å skyte med uten solid støtte, og funker dårlig på trange poster og tett terreng. Men til sitt bruk er den flott.

 

Du kan alltids bruke lette komponenter utenom chassiet, så blir det ikke så galt.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Blir som et tilleggg til lettvekteren, men for de dager hvor man er mer i tettere skog, rådyr, hjort og elg.

 

Planen ville vært tynn/vanlig pipeprofil (kappet kort), lett Hausken eller Atec Hertz demper, picatinny og en Leupold VX2 (har liggende) evt VXR. Mye av det samme jeg har på lettvektsbørsa nå, men med en stokk på 1,3 kg istedenfor 650g, og AICS magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det gjør det jo en del tyngre da, ser at Magpul Hunteren veier ca 1,3 totalt.

Gjør den nok bedre egnet til jakt sånn sett, låst til 700 SA, men ikke dumt ift deler.

 

Blir vel mer taktisk stokk en chassis, men liker modulariteten med stokken. Irriterende å finne ut at stokken er litt kort, betale børsemaker for å tilpasse, og så er den fortsatt ikke helt riktig.

Ellers bare over middels interesse for å fikle litt med justeringer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...