Jump to content

Omforming av hylser


jalla

Recommended Posts

Sitter her med die-set i .416 Taylor og 50 blanke .458 hylser og må få bekreftelse på eller rettelse på min tenkte fremgangsmåte.

- Smører hylsene innvendig og utvendig.

- Presser hylsene

- Sjekker hylsene i kammeret (når jeg får rifla)

- Trimmer hylsene

- Skyteformer hylsene med en mild ladning.

 

Kan dette gå bra?

Trimmelengde på .416 Taylor, noen som vet?

Noen som har en ok ladning til skyteforming?

Hva kan være en grei startladning med 340 gr kuler? liker å starte LAVT!

Link to comment
Share on other sites

Trimmelengde for 416 Taylor er oppgitt til 63,25mm Maks hylselengde er 63,5mm.

 

Høres omtrent ut som min framgangsmåte for å lage 416 taylor hylser dette, men jeg pleier å vente med å trimme hylsene til etter skyteforminga.

 

340gr kuler har jeg ikke brukt, men derimot 350gr Swift A-frame. Bruksladninga mi er 76gr N-140, med kulene satt til krymperilla.

Vil tro at rundt 70gr N-140 skulle være en ok startladning for 340-350gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Har ladet en del tidligere, men ikke drevet med omforming av hylser så det er flott å få bekreftelse å at jeg ikke er helt på jordet.

Å bruke data for 350 Swift for 340 kuler bør være trygt.

Ser at du bruker 140 krutt gir det bedre resultater enn 150? Har ikke planer om å tyne max ut av denne børsa, blir ikke snauflaterrifla uansett hva jeg gjør.

Er ikke Swift kulene på grensa til å være for harde for hastighetene Taylorèn opererer i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke har brukt noe annet enn N-140 i taylorn min, så hvorvidt det er bedre egnet enn n-150 eller ikke, skal jeg ikke være for påståelig på.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått skutt noen dyr med 350gr Swift enda, men i bløte telefonkataloger har de ekspandert helt fint. God soppvirkning og nær 100% restvekt. Jeg lader swiften til ca 760m/s

Den kule jeg har brukt på jakt er 300gr PBP hulspiss i rundt 800m/s. Har skutt ei elgkvige og et par rådyr med den kula, med ypperlig resultat.

For noen år siden sammenligna jeg noen 416-kuler i bløte kataloger, og resultatene ble omtrent som følger:

400gr Hornady Interlock RN/720m/s: ekspansjonsdiameter ca 19-20mm, restvekt 65-70%, dybdevirkning 6 kataloger.

350gr Swift A-frame/760m/s: eksp diameter: 18mm, restvekt ca 95%, dybdevirkning 7 kataloger.

300gr PBP HP/800m/s: eksp. diameter: 17mm, restvekt 100%, dybdevirkning 9 kataloger.

 

Hva slags rifle er det du har skaffet deg?

Link to comment
Share on other sites

Detta høres ut som noe du kommer til å overleve.

Selv så foretrekker jeg å utvide 338 winmag hylser. Jeg bruker 360grs Mimek (bly) kuler fra Clarry Haglund til å forme hylser. Tett oppunder 70grs med N11 har funka bra.

 

Men strengt tat så ser jeg ingen behov for å forme hylsene. De kan brukes som de er, på jakt, og formes da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rifla mi er ikke ferdig ennå, er hos børsemakeren ennå. det er en Browning a-bolt som er utgangspunktet, løpet blir et 20" Lilja. Skal bruke orginalstokken i starten, men er ganske siker på at det blir en Hi-tec eller mcmillan etter hvert.

Da kommer jeg til å prøve 14o krutt i starten, gleder meg til å prøve dette! Har ikke hatt rifle i grovkaliber før, men har hatt lyst på det siden jeg solgte 375'en. Dobbeltrifle er drømmen, men det går nok noen år til desverre!

Starter rolig med 34o grains woodligth og rundt 70 grain 140, så får jeg øke gradvis etterhvert.

Ellers noen viktige ting jeg bør huske på?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da var børsa i hus, hendig ble den om en litt tung. 20" løp og en totalvekt på 4,1 kg inkl en 1,5-6*42 svarowski av gammelt tungt merke av stål. Mulig å slanke den en del bare ved å bytte kikkert.

Prøvde den i dag for å forme de 10 første hylsene, 71 grs N-140 og 340grs Woodlight gav 710 m/s. Testet ikke presisjon men da jeg var innskutt klarte jeg 5 skudd på ca 5 cm sittende uten annlegg på 104 meter Sikkert flaks, men GØY.

 

Hvilke hastighet passer denne kulen best?

Tenker på å prøve 300 grs Barnes, hva bør jeg lade den til?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...