Jump to content

Valg av choker til fjellrypejakt uten hund


ptjornevig

Recommended Posts

Hei.

Mine erfaringer tilsier at trangere choke enn 1/2 gir meg ingen fordeler,.. snarere tvert om.

Rypesekken har som regel vært tyngre på vei hjem når de åpneste chokene har stått i hagla.

 

De lange holdene (over 35m), er som regel sjeldne/innbilte,.. og da (innenfor), rekker faktisk 1/4 choken godt til (med gode patroner).

Hold OVER 35m er likevel for langt og vår skyteferdighet kommer til kort,..min i hvert fall,- selv etter mange år på leirduvebane og praktisk jakt, - både med og uten hund.

Å bedømme korrekt avstand i fjellet kan derimot være en utfordring og derfor mener jeg 1/2 choke gir meg litt å "gå på" med hensyn til det.

 

Husk du kan variere mye med forskjellige patroner også,- sent i sesongen har jeg ofte brukt Rotweil 36gram US6, og de leverer fine treffbilder ut til 35m med 1/4 (impr cyl) choke i min Beretta.

 

Skyt mye på "papp" med de patronene du tenker bruke.- Der finner du det beste svaret.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Mine erfaringer tilsier at trangere choke enn 1/2 gir meg ingen fordeler,.. snarere tvert om.

 

Skyt mye på "papp" med de patronene du tenker bruke.- Der finner du det beste svaret.

Er det lirype jakt, eller fjell rype du tenker på? På fjell rypa, har det en tendens til å bli lange hold. :) Men med gunstig terreng, kan en smyge seg inn på denne, så holdene blir relativt korte. Bruker du hund på fjellrypa?

 

Teste på papp, er alltid en fordel.

Link to comment
Share on other sites

"Støkkjakt på fjellrype" var det som TS spurte etter og som jeg selvfølgelig svarte på.

Etter lirype og med hund sitter det aldri trangere choke enn 1/4 i.

Oftest er det ren Cyl. og impr.Cyl.

 

Bruker du hund på fjellrypa?

Nei, ikke vanligvis, men jeg hadde, (en tid tilbake) en ES som jeg ibland tok med og som fungerte rimelig bra også på fjellrypa.

 

Du selv,.. synes du det har noe for seg med trangere choke enn 1/2 ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg undret på hva, du ga råd om. Virket mer som råd for lirype, i tidlig jakt og sen jakt. Men, dette er avhenig av terreng.

 

Jeg har gennerelt jaktet liryper, i mer en 30 år. Men med dårlig bestand (i enkelte terreng) har ført til, at jeg også har forsøkt meg på fjellrypa. (Har også bekjente, som primært jakter fjellrype). Og jeg har jaktet over det "ganske land (2 til ca. 8 terreng/år)", fra Haukli området i syd, til Finnmark i nord, samt en del i Sverige. I de terrengene jeg har forsøkt (samt tilbakemeldinger fra mine bekjente), er et holdene er lange, gjerne riflehold og ikke haglehold! Dermed ganske trange "hagler", eller choker. Til og med langløpede hagler med "super trangboring" kan være å annbefale.

 

Jeg hadde på 80 tallet, en vorsteh som fungerte ba på fjellrype. Han tok ikke stand på dem, men "pekte dem ut" på lang avstand (100 - 200 meter) og avventet meg. ganske annderledes enn tradisjonell stand. Fungerte greit, men få stående fuglehunder, som fungerer på fjellrype.

 

Ja, i de fleste terrengene jeg har vært, er det en fordel med vesentlig trangere choke, enn 1/2 sylinder, eller imp. sylinder! KAN fungere bra på tidlig jakt (enkelte sterder og på lirype), men minner mer om tidlig jakt på skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

De "langløpede" haglenes tid, trodde jeg forsvant samtidig med bruken av svartkruttet.

Da hadde de en misjon- (kruttet skulle brenne ferdig)- og troen på den supreste trangborringen var noe jeg vokste opp med.

Helst skulle det være så trangt i "tuten" at hagl kunne passere ut bare ett og ett av gangen. :D ... de skøt jo også som regel ofte på sittende fugl.

 

I dag vet vi bedre og holder våre skudd innenfor 35m uansett om det er gås eller fjellrype vi jakter på,.. ut til den avstanden (og lengre) gjør 1/2 choke jobben med glans.

Link to comment
Share on other sites

Du vil få omtrent like mange forskjellige svar som innlegg på et slikt spørsmål inne på dette forumet.. Jeg har drevet støkkjakt på fjellrype i over 25 år, og med den erfaringen, samt den arvelige påvirkningen i fra min far som drev med støkkjakt i over 40 år, så jakter jeg med rimelig trange choker. Faderen sverget til kaliber 12, 71cm pipe og 1/2 - 1/1(halv/moderat og full trangboring). Det samme har jeg benyttet konsekvent på støkkjakt etter fjellrype her hjemme i fra 10sept og utover. Unntaksvis har jeg brukt 1/2 og 3/4 boring og lettere ladning på tidligjakt i Sverige. Det er ikke alltid så lett å bedømme avstand i åpent fjellterreng, og rypa letter som regel på lenger hold enn hva du tror. Jeg mener derfor at trange choker, og riktig ladning er viktig på støkkjakt etter fjellrype, du får en tettere sverm på de lengste holdene.

 

Jeg justerer heller størrelsen på hagl i skuddene utover høsten da rypene blir mer hardskutt med fjærdraktskiftet. På tidligjakt i Sverige benytter jeg 32gr bly i str US 7 og 6 i sprederløpet, og 35/36gr bly i str 7 og 6 i trangboringen. Her hjemme på berget vil jeg nå i fra 10sept bruke US 7 og 6 35/36gr bly i begge løpene. I mnd skifte sept okt bruker jeg å gå opp en str i begge løp til US 6 og 5 35/36gr ladning, og i sen oktober går jeg gjerne med bare US 5 med 35/36gr ladning. Magnumpatroner har jeg aldri hatt noen effekt av på min støkkjakt i høyfjellet, treffer du rypa med en 35/36gr blypatron med riktig str på hagl, så er den stein dau på 40m hold.

Link to comment
Share on other sites

Skal man bruke såpass grov hagl som US5 på et relativ lite vil som rype, er det av min erfaring nødvendig å skyte med trange choker, 3/4 eller full. Her med bly som gnerellt åpner opp skuddbildet mer en hardere haglmateriell.

Link to comment
Share on other sites

Bruk US 6. Det er en moderat forskjell i antall hagel mellom US 5-6. Så ved bruk av 6, får du mindre mellomrom i svermen som er en fordel på den lille rypa.

 

Jeg bruker ikke større enn 32 gram hagel i patronen, selv på skogsfugl. Noe mer en 32 gir vesentlig større munningvipp på hagla, og man bruker lenger tid på å få avgårde skudd nr 2. Som da sjeldent blir bra, hvis man har tunge ladniger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...