Jump to content

Tips til ny rypesekk med våpenfutural


sealie

Recommended Posts

Hei,

 

Rypejakta er rett rundt hjørnet og jeg er på utkikk etter en ny rypesekk, med noe attåt. Jeg er først og fremst på utkikk etter følgende egenskaper:

 

- en lett sekk for dagsturer

- med rypenett som ikke "svaier" og sitter tett til sekken (gjerne avtakbart)

- med futural for hagle/rifle som er "quick detachable"

- tynne men behagelige skulderremer

 

Har sett litt på Vorn Deer (http://vorn.no/vorn-deer-backpack/) og syns den ser bra ut og leveres med ekstra rypenetting om ønskelig.

 

Noen som har andre erfaringer eller tips dem kan dele? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Norrøna Finnskogen Integral 40L.

 

Den har alt som du ønsker. Futteralet passer nok ikke for 56mm kikkert, men passer bra til en kombi med 42mm kikkert. Futteralet, eller koggeret ligger inn mot ryggen, og med litt prøving og feiling så går det fort å ta frem eller putte hagla tilbake.

 

Kompresjonsremmene er helt greie. De komprimerer ca 75%, så det må være litt i sekken. Sidelommer, og rommet i topplokket gir smart oppbevaring til småting og jaktradio.

Jaktlaget har nå kjøpt Garmin Rhino, så nå må jeg frem med nål og tråd, da den skal på venstre skulderreim. Har ikke sett neon jaktsekk med godt feste for Jaktradio med GPS.

 

Rypenettet er avtagbart, og kan komprimeres noe. Kan ikke huske noe om at det slenger. Hele sekken sitter som støpt på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig gode svar og tilbakemeldinger.

 

Jeg eier allerede en Eberlestock Gunslinger II (European Woods?) og er fornøyd med den. Den er derimot litt i største laget som en dagssekk for min del, og jeg syntes futuralsystemet er bedre egnet til frakt av våpen enn i jaktsituasjoner. Denne gangen ønsket jeg et QRR-system som virket pålitelig til bruk på rypejakt.

 

Jeg har nå bestilt en Vorn Gaupe jaktsekk m/ekstra rypenetting og håper jeg blir stålfornøyd med den.

 

Igjen takk for tilbakemeldingene på tråden! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser du allerede har kjøpt, men kan jo komme med min erfaring uansett.

 

Jeg kjøpte Norrøna Finnskogen Integral for et par år siden. Denne ble brukt en sesong, men jeg var ikke helt fornøyd med riflesystemet. Om man pakker sekken litt over middels full er det vanskelig å få ut børsa - spesielt om du har demper. Jeg måtte flere ganger av med sekken og jobbe litt for å få ut børsa.

 

Så en dag var jeg innom en butikk som hadde Vorn. Etter 5 min var jeg blitt eier av en "Hjort". Denne var med hovedsaklig på fjellrypejakt og toppjakt i forrige sesong. Denne sekken er i mine øyne komplett! Med litt øving får du ut børsa utrolig raskt! Som ventator skriver litt lenger opp her får den dog et lite minus for egenvekt. Til gjengjeld tåler den litt tyngre last sammenlignet med Finnskogen.

 

Edit: Ekstra pluss til Vorn for å ha tilleggsutstyr som patronfutteral og feste for radio/gps. Den har også mye molle-fester, slik at du kan kjøpe uendelige mengder annet utstyr.

 

- KapteinTJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...