Jump to content

9x19 jungelen:


Vaquero

Recommended Posts

Det er ufattelig mange forskjellige patroner innenfor 9x19:

Den som vil fordype seg i dette ene kaliberet har nok å gjøre, jeg for min del satser ikke på dette kaliberet. Det er heller ikke til å unngå å komme over varianter man velger å beholde, til slutt blir det en betydelig mengde. Jeg har kanskje hundre. Jeg tok frem de mest i øyenfallende, noen til venstre

(5 stk.) har jeg helt glemt. For et par tre år siden gikk min gamle PC føyka og mitt elektroniske arkiv gikk tapt, nå svever alt.

normal_9x19_a.JPG

 

Som sagt så trenger jeg litt oppfriskning på de fem til venstre, merk at jeg også skiller ut patron nr.6 (litt for seg selv.) De andre har jeg noenlunde orden på.

 

normal_9x19_d.JPG

normal_9x19_c.JPG

 

normal_Miljo_1.JPG

Miljøpatron i 9x19 og .223. 5,56x45. En vanlig 5,56x45 til høyre for sammenligning av kule.

normal_Miljo_2.JPG

Patronen på bilde øverst (nr.6) er en miljøpatron fra PMC som var i handelen for ikke mange år siden, jeg mener å ha sett den i .308Win. også. (7,62x51).

Disse ser ut til å ha forsvunnet?

Link to comment
Share on other sites

Det du kaller miljøpatroner, er vel såkalt "Frangibles" hvor prosjektilet består av av bronsestøv og bindemiddel?

 

Beregnet på kortholdsbruk og laget bla av Simmuniton (ikke å forveksle med de typene som kan brukes ved tosidige øvelser).

 

Ellers tror jeg at den orange tupp patronen er til 9mm øvingssett til M-72.

Link to comment
Share on other sites

normal_9x19_e.JPG

Er ikke så sikker på om du har rett Flashman, men den er til et eller annet øvingssystem.

 

Dette er noe av det som finnes i "jungelen":

I tillegg har jeg noen originalesker av eldre årgang som kan være ok å ha. Jeg har ca.60 stk. patroner på display i låsbart skap.

normal_9x19_f.JPG

En dag jeg får ånden over meg skal jeg sjekke bunnstempler m.m. og finne ut om noe av dette er verneverdige, disse ligger dypt begravet sammen med noen til som vil bli vurdert og redusert. Før eller siden må man si stopp. Det blir lett for mye av 9x19. 7,62x51 derimot er mer spennende etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...