Jump to content

ICOM F34GS med maritime VHF


Heffalompen

Recommended Posts

Jeg har en F34GS og skulle likt å ha muligheten til å bruke de ledige kanalvalgene på knappen til for eksempel maritim VHF.

Er det noen som vet hvordan man gjør det eller noen som kan gjøre det for meg? Jeg fikk med en kabel til PC men det er en gammel type(ikke USB).

Jeg har andre radioer som kan programmeres til alle slags kanaler, men vil gjerne ha inn noen ekstra på jaktradioen min hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Icom-forhandlere har kabel/programvare for programmering av disse, så vidt jeg vet er dette forbeholdt forhandlere, sannsynligvis fordi man ikke ønsker at folk er for "kreative".

 

Noe som sannsynligvis var en bedre sperre før E-Bay og div. andre sider dukket opp for fullt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, forhandler skal ha utstyr til dette (vi har i allefall det), uten at jeg har sjekket om det er noe teknisk som sperrer for bruk av maritime kanaler på jaktradio, men jeg ser ikke noen åpenbar grunn - men jeg har kun erfaring med jakt/sikringsradio da...

Link to comment
Share on other sites

Maritim radio er et betalt lisens og de er ikke lov å bruke maritim radio på land.

I tilleg er bruk av maritim radio forbehold radiooperatører med gyldig opplæring.

 

Teknisk er det kanskje mulig, men du bør ikke skryte med det på et åpent forum, hvis du får det til.

Link to comment
Share on other sites

Jo hvis VHFen er registrert mot en båt og du har fått kallesignal og betalt lisens for maritim radio til Telenor, da kan du bruke den.

Har du tatt VHF-sertifikat skal du vite dette.

Blant annet er Ch 16 internasjonal nød og kallefrekvens og en av grunnene til at det er et ganske strengt regime som regulerer maritim VHF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...