Jump to content

Ønsker 1" rør, lys og 50/56mm lysåpning - hva slags sikte?!?


mar.j.kar

Recommended Posts

Takk for tips på 1"erne til kahles!

 

Z3 kommer jo ikke med lys...

 

Den skal stå på en allrounder og brukes med ei 308 pipe.

 

Kahles siktene er de mest aktuelle 1"erne. Tenker da Helia 3 3,3-10x50i og KXi 3,5-10x50i. Slik jeg ser det har helia 3 noen tekniske detaljer jeg liker bedre enn kx-serien. Litt lavere minste forstørrelse, 3,3 vs. 3,5, og mulighet for en kulebanekompensator. Hvordan er de optisk sett opp imot hverandre?

 

Ender vel med at jeg kjøper nye ringer til 30mm og får langt flere alternativer. Eks Schmidt og bender zenith med 2,5-10X56/3-12x50 med lys, ASV og ret. FD7, eller Helia 5 med 2,4-12x56i med komp og 4-dot, og mange mange andre. Rett og slett for å få litt mer forstørrelse i begge ender.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede to sikter til børsa i montasjer... Men så ar jeg to piper og. Det ene siktet skal byttes ut, for det var fast 12x og kun for toppjakt og 308. Det var dette som hadde 1" rør.

 

Ved å ha noe allsidig til 308 pipa også kan jeg i større grad sjonglere mellom å jakte med 338 og 308 til all jakt. Derfor alt dette styret :D

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta nokre år med Kahles kxi 3,5-10x50 på ein Merkel kipplauf. Dette er eit godt sikte til allroundjakt. Det er ikkje best til noko som helst, men dugandes til det aller meste. Har eller har hatt Victory med 56-opning, Zenith med 50, og begge desse er bedre enn Kahlesen når det blir skikkeleg mørkt. Men i skogen og på reinsfjellet og til postering morgon og kveld er Kahlesen favoritt, fordi den er utruleg lett og smekker. Hugs at du skal bære rifla 99 prosent av jakttida og skyte den eine prosenten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...