Jump to content

.223 til rype


hk75

Recommended Posts

På fugler er vel fmj the way to go om du vil ha et måltid etterpå (som Jim114 linker til). Rikosjettmulighetene er derimot meget god, etter hva jeg forstod på noen turgåere etter en innskytning i sommer. Jeg benyttet Norma Jaktmatch merket med "fogel". Denne har noe frisk (påstemplet) utgangshastighet (990m/s) uten at jeg har kronografert hastigheten. På sikt skal jeg ladde selv for rypejakta, men foreløpig blir jeg å bruke jaktmatchen. Alternativt så selger gmax litt tyngre, billigere og ferdigrullet fmj fra gecco som gikk bra (i rifla mi)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må ha takk for rådene, men blir nok til at høstens jakt med .223 går med ekspanderende. Fikk nettopp resultatene fra småviltjakten 2014 i området. 2014 skulle jo være en god sesong, ble dobbelt av 2013 men med 1 felt rype pr 9 kvadrat km i 2014 så sier det sitt. Blir kun predator denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville prøvd å legge skuddet i halsgropen om det lar seg gjøre, da blir rypa mat etterpå.

Sjøl skyter eg litt gås og skarv med 223, lader sjøl, bruker litt forskjellige kuler. Men no er de fugla mye større enn en rype, og da legger eg kula i maskinrommet, den lager en god rift i ryggen på fugla, men fuglen takker for seg i skuddet, og alt er mat etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...