Jump to content

Trene fløytekommando


msteiro

Recommended Posts

Har en 6 måneder gammel korthåret vorsteh som vi har lyst å trene til å lystre fløyte, da vi er mye på fjellet og det bærer lengre.

 

Til å starte med brukte vi det kun til innkalling, men fikk fort vite at mange brukte det til å gi "sitt" kommando.

"Sitt" er for oss den kraftigste kommandoen hvis man skal kalle det det, men vil gjerne ha en kommando for sitt, feks et kort fløyt, og en annen kommando for tilbakekalling.

 

De som har erfaring med dette, hvordan er det best å skille kommandoene?

Med enkel fløyte er det vanskelig å legge til noe tone som ved plystring, så blir vel antall støtt eller varighet på fløyten.

 

Mitt ene "argument" for å bruke fløyte kun til innkalling er hvis hunden stikker på fjellet, du blåser i fløyten, og hunden setter seg ned midt på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kommandoer er så mangt også metoder for å bruke fløyte/pipesignaler.

 

Du nevner et fløytesignal du har brukt for innkalling, men forteller ikke hvilket? Og så nevner du, at mange andre bruker "det" til innkalling. Er det bruk av fløytesignal, eller det det det spessielle signalet (som du ikke har beskrevet), du bruker til innkalling?

 

Hvis det er det spessielle signalet (trolig 1 kort pipetone), du ønsker å bruke på din hund for innkalling, så kan du fortsette å bruke det hvis du ønsker. Men jeg synes ikke det er fornuftig å bruke kun et kort pip, når en tenker på at hunden kan være langt unna (også ute av syne), i både kuppert skog- og fjellterreng. Og lyd bærer dårlig i motvind.

 

De fleste (jaktprøvedeltagere jeg har deltatt med og jegere jeg kjenner) bruker nok noe av det samme som meg, en serie med korte pipetoner, for å bedre muligheten for hunden å høre noen av pipetonene, for innkalling. Tenk deg selv, på marginal høreavstand og en kanskje er usikker på om, en i det hele tatt hørte et lite pip (i vinden, langt unna), var det et pip (signal), eller var det en fugl, et dyr? Og så er en fokusert på å jakte? For innkalling, ønsker jeg å bruke en metode og lyd som gir hunden en best mulig sjanse, for å høre lyden og kommandoen.

 

Er enig i at "sitt" (eller annen stopp kommando), er "alfa omega". Og det er greit at hunden også kan høre den kommandoen, på litt avstand. Men primært er det en kommando for å hindre hunden i å løpe etter fugl, når fuglen letter og før du skyter. Og da er hunden relativt nære. Men støkker hunden fugl (på litt avstand) og "går etter", brukes også "stopp" kommandoen.

 

For annet, enn innkalling, kan du bruke hva du vil. Men vær tydelig på å skille mellom antall korte, lange (eller kombinasjoner) og en lang serie med korte pip. Det er også en fløye som gir en "rullende" pipelyd, blir som mange korte pip. Dette er en kombi fløyte, for både rullelyd og for vanlige pip. Kanskje noe for deg.

 

Personlig så benytter jeg først en lang pipetone (ca 1,5 - 2 sek) og følger umiddelbart opp med mange korte pip, for innkalling. Litt anderledes enn det andre bruker. Men det skiller også mine hunder på når jeg jakter sammen med andre, samt er på jaktprøve.

 

For "stopp" kommando (med piping/fløyte), bruker jeg 2 korte pip. Mens mange andre, bruker 1 kort pip for stopp kommandoen. Det har aldri skapt forvirring for hundene så langt, gjennom snart 40 år med stående fuglhunder. Hva du bruker er opp til deg.

 

Men det kan være praktisk å lære hundene ennå flere signaler/kommandoer, eks. "høyre" og "venstre". Men, begynn med det viktigste.

 

Og endrer du på innkallings signalet ditt, så ikke bruk dette for andre kommandoer.

 

Editt: Det kan også være praktisk å trene inn håndsignaler, for å kommunisere med hunden på lang avstand (utenfor hørevidde) og for bruk i skog.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg buker tosidig fløyte med to forskjellige toner.

Hvis du virkelig mener, to forskjellige toner, da er jeg skeptisk til det for bruk på jakt. Er det en kombinert fløyte (pip og rulle-piping), som jeg har nevnt i mitt første innlegg her, er det noe annet.

 

Det må være lett for hunden, å høre lyden og skille på lydene. Men, 4 mnd: Er hunden din dressert da? Tror det er viktig at hunden er godt dressert først og at både innkalling og stopp kommando, er "spikret" (også med distraksjoner), før du overfører kommando ord, til pipelyder. For mange slurver her. Men, det er min mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en slik fløyte du beskriver, ja.

 

Den er ikke (ferdig) dressert, nei. Jeg tror likevel det viktigste er at hunden forstår kommandoen du forsøker å kommunisere. Men jeg er usikker på hvorfor du mener det skulle være en prinsipiell forskjell mellom en verbal kommando og en kommando gitt ved fløyte. Altså, hvorfor forutsetter den ene nær 100% lydighet før innlæring?

Link to comment
Share on other sites

Det er en slik fløyte du beskriver, ja.

 

Den er ikke (ferdig) dressert, nei. Jeg tror likevel det viktigste er at hunden forstår kommandoen du forsøker å kommunisere.

Å trene inn slike kommandoer, uten at hunden er godt dressert, er bare tull. Du har bedre kontroll, på hunden i kobbel. Og gå for raskt frem her, er en vanlig feil! Så først må alle viktige komandoer "sitte spikret", med bruk av kobbel. Så går en gradvis videre, med distraksjoner og fremdeles skal hunden reagere spontant på kommandoene. Så kan en trene det samme, med hunden løs (men i nærheten).

 

Det er ingen prisippiell forskjell, om en bruker kommando ord, kontra en fløyte. Men det er vel ikke alltid en har fløyte med seg, selv om hunden er med. Og både hus-dressur og basis dressur, skal jo likevel dresseres inn, så jeg annbefaler å gå frem på vanlig måte. Som et eks., skal du bruke fløyte for å få hunden til å sitte (inne hos deg selv), eller (inne) på besøk hos andre også. :) Virker litt dumt. :(

 

Ja det viktigste er, at hunden forstår forskjellene i kommandoene. :) Men, det er snakk om å gjøre dette litt praktisk også. Og er først hunden dressert, samt forstår kommandoene, er det både enkelt og raskt å overføre dette til pipesignaler, også til hånd signaler.

 

Angående fløyta, noen kaller den også for "trille-fløyte".

Link to comment
Share on other sites

Alt du sier her virker for meg veldig rimelig. Men jeg lurer på en ting: Det virker som om du mener at det er en forutsetning at hunden er godt dressert før en begynner innlæringen av slik kommandoer som innkalling og sitt/stopp. Er ikke nettopp disse grunnleggende kommandoene en stor del av dressuren? Hva legger du i så fall i "godt dressert", som skal komme før innlæringen av disse kommandoene?

 

Jeg har så langt vært veldig bevisst på å ikke gå for fort frem. Men hva mener du med at kommandoen er spikret? For min del er kommandoen spikret i den forstand at hunden vet utmerket godt hva som forventes når jeg gir kommandoen. Men den er derimot ikke spikret i den forstand at den vil lystre spontant hver gang den støkker fugl. Det vil jeg i alle fall forvente, har naturligvis ikke testet dette ennå. Kobbel har jeg egnetlig aldri brukt under dressur, men heller trent med hunden i umiddelbar nærhet slik at jeg fortsatt har hatt muligheten til en rask korrigering, så har vi heller begynt å øke avstand og vanskelighetsgrad sakte men sikkert i det siste, og aldri mer enn at jeg er rimelig sikker på at det vil lykkes.

 

Må bare legge til at jeg setter stor pris på å høre hva du mener om dette. Dette er den første fuglehunden jeg har eneansvaret for, så jeg er vel som novise å regne.

Link to comment
Share on other sites

TS. Alt går mye lettere, med en dressert hund. :) Og udresserte hunder er noe dritt, kankje mer for omgivelsene, enn for deg selv. Og blir ikke hunden dressert, på den ene eller andre måten, hvodan skal den da kunne styre hunden, når innstinktene "slår inn"? Og med stående fuglehunder, er dette ennå viktigere enn med andre hunder. De skal være ganske frie og selvstendige i sitt søk og hvis du ikke da har en god dressur i bunn, vil det bli mye frustrasjon på jakt. Og jeg har sett folk som har blitt så sinte, at de både banker og sparker hunden på jakt. Andre gir opp og reiser hjem, men forstår ikke hvorfor. Eller går videre og lar hunden jage opp all fugl utenforskuddhold, til fortvilelse for både eier og andre jegere i området. Vorsteh kan også fremdeles være noe mer stridige, enn mange andre raser som brukes til vårt formål. Så dressur er viktig.

 

Jeg begynner med "nei" kommandonen, så snart en valp er trygg i huset. Normalt første dag. Men er litt forsiktig, jeg skal jo ikke skremme vettet av valpen, men lære den å respektere et nei. I løpet av en uke, bør denne kommandoen sitte! Men husk, valper er som andre unge individer, de "glemmer seg bort", så det er bare å repitere, uten å bli sint. Så går det raskt over til "linedressur" (dressur i kobbel). Trener ofte, men korte økter og kun når valpen er forkusert på meg. Minst 3 -4 økter hver dag og i helga mer. Avslutter alltid med lek. Blir den ukonsentret, har en holdt på for lenge. Fordel med faste tider og prosedyre. Etter en uke, eller to, bør valpen kunne gå pent i bånd (fot) og sitte på kommando. Gradvis mer terping av viktige kommandoer, må også testes med distraksjoner. Innkalling - har jeg på plass, før valpen kan løpe fra meg, ca 3 mnd. alder.

 

Og før en kommando sitter (i trenings sammenheng), må den ikke brukes når hunden er fri eks. i naturen. Da får heller hunden løpe. En kommando sitter, når en voksen Vorsteh hund (som er heit på katter), lar seg stoppe i fullt firsprang, etter ei katte! :) Hunden skal lystre stopp kommandoen og gjør den det, er dette også med på å "holde hunden litt i ørene", og lettere å ha med å gjøre i andre situasjoner.

 

Gå "et steg tilbake" og begynn snarest med linedressur! Samt meld deg inn i nærmeste Vorsteh klubb og bli med på trening/samlinger. Er det ingen i nærheten, så er du nok like velkommen i andre rasers klubber. Det viktigste er å bli med noen som kan dette.

 

Jeg tillater ikke at mine valper, å rampe opp fugl. Men noen lar sine valper gjøre det en kort periode, for å øke viltbegjæret, for så senere å strammen inn. Gjør du det, så må jo ikke stopp kommandoen bruks foreløpig, i terrenget. Men, jeg ville ikke gjort dette.

 

Ellers har jeg jo kommet med noen kommentarer, i div. andre tråder her. Bl.a. i viewtopic.php?f=7&t=112631

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, akkurat dette jeg håpet på!

 

Det er fort at man har en tanke og begynner å utføre en eller annen øvelse, og så er det noen med 40 års erfaring med hund som kommer med nyttige tips du ikke har tenk på :)

 

Den eneste kommandoen jeg har brukt til nå er et pip på 1-1,5 sekund til innkalling, men ikke så mye ennå (heldigvis). Burde jeg da ikke bruke dette mer, eller kan jeg lære han nå å sette seg på det signalet istedenfor? Han har helt fra han var valp kommet på plystring, vanskelig å forklare, men to toner etter hverandre, lav til høy tone.

 

Veldig godt poeng med det å bruke et raskt signal på sitt når hunden er nærme, og noe som bærer godt og ikke kan misforstås på innkallingen.

 

Har ikke brukt fløyte for mye, da jeg heller vil få "sitt" til å bli en udiskutabel kommando, og da trengs mer trening med distraksjoner med lille nysgjerrigperen. Får vel ta det på min kappe at jeg har hatt litt prestasjonsangst med å drive dressur i park med mye folk og dyr, og heller holdt oss i hagen. Øver også en del på signaler, type arm rett opp er sitt.

 

Har brukt to forskjellige fløyter, litt fordi jeg kjøpte en på hytta for å prøve litt. Det er en vanlig fløyte uten kule, og en Acme (?) fløyte med kule. Kanskje jeg burde holde meg til en fremover?

Link to comment
Share on other sites

Den eneste kommandoen jeg har brukt til nå er et pip på 1-1,5 sekund til innkalling, men ikke så mye ennå (heldigvis). Burde jeg da ikke bruke dette mer, eller kan jeg lære han nå å sette seg på det signalet istedenfor?

 

Har ikke brukt fløyte for mye, da jeg heller vil få "sitt" til å bli en udiskutabel kommando, og da trengs mer trening med distraksjoner med lille nysgjerrigperen.

Hvis du ikke skal fortsette å bruke samme lydsignal (for innkalling), bør du glemme (aldri bruke det) dette signalet! Anbefaler å bruke noen annet, e.k.s. trillefløyte, minst 3 - 4 sek., eller tilsvarende lengde på serie med korte pip. Men tror du bør terpe mer på linedressur og fokusere på det en periode til dette sitter! Så kan du gå over og trene med distraksjoner, til det sitter. Først da, bør du overføre dette til pipe/plystrelyder.

 

At en valp kommer (nesten uansett lyd) i begynnelsen, er da ikke så rart. Den tror noe "er på gang" og vil undersøke. Men fordel å begynne (gå over til) med et fast signal, så raskt som mulig. Og dette kan jo også benyttes ved måltider. "Kom" signal og det er mat. :) På samme måte, kan "sitt" terpes (etter inn-dressering), forran matskåla (og forran utgansdøra), når valpen kommer løpende for å spise. Sitt forran matskåla og et tydelig "ja", så får den lov til å spise. Både sitt, kom og frikommandoen "ja" kan jo også trenes inn innendørs. Og i hagen.

 

Kommandoene skal "sitte" (i rolig/skjermet miljø), før du begynner med distraksjoner. Og noen distraksjoner kan du da også få til hjemme, ved hjelp av venner/bekjente. Bruk oppfinnsomheten.

 

Tror ikke det betyr så mye, om du har forskjellige fløyter, bare du bruker dem på samme måte. Jeg bruker mest å pipe, ved å forme tunge og lepper, så det kommer høy plystrelyd. Men har (og bruker) alt fra "lydløse" piper, til div. vanlige piper, men dette brukes på samme måte! Jeg bruker samme håndsignal (som deg), for sitt. Og for kom, så strekker jeg enkelt begge hendene over hodet og beveger dem litt fra "side til side", over hodet. Dette funker også på lange avstander, selv på maaange hundre meters avstand, når hunden kan se meg.

 

Tren som jeg har beskrevet tidligere her, d.v.s. ofte, korte økter (få gjentagelser og mye skryt, når det går bra) og kun når valpen er fokusert. Og selvfølgelig daglig, så sant mulig. Lær deg også å skille på skrytet, alt fra en ingen reaksjon, til mellomfornøyd, litt skryt, mye skryt, o.l. Valpen "leser" deg raskt.

 

Men du må ikke glemme å "gjøre andre ting" med valpen, ellers kan treningen bli en mare. Mye gjøres via leik, men også turer der valpen kan være fri, eller i bånd. Den skal bli glad, i å være med deg/dressøren.

 

Leikeapport er jo også noe du kan trene på. Og det er morsomt for valpene. Men vær obs. så det ikke blir en apport-idiot! Mine har apportert, før de er 3 mnd. gamle. Seinere kan en gå over til "konsekvens apport", eller noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...