Jump to content

rådyr og brunstgrop


Kverk

Recommended Posts

Hei

 

Hvor ofte vil en rådyrbukk besøke en brunstgrop (hvis den er nogenlunde fersk)? Ingen bukker er like, naturligvis, men hvilke erfaringer har dere? En gang per dag, to-tre ganger i uka, hva?

 

(Har fått kort på rådyrbukk..)

Link to comment
Share on other sites

Vi betegner vel ikke råbukkens feiemerker og oppspark for brunstgroper, det er forbeholdt elgen som både pisser og det som værre er før han ruller seg i gropen...

 

Nå når det nærmer seg parring, vil råbukken patruljere reviret sitt flere ganger i døgnet, og "rundetiden" kan være kort.

 

Råbukk er forøvrig vårt eneste revirhevdende hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Har du fått bukken?

 

Finner du at bukken har feiet på ei lita grantelle, kan du ta og spytte i fingrene og gnu spyttet ditt på feiemerket. Bukken trur da at ensymene kommer fra en annen bukk, og vil bruke mere tid der (så du får bedre tid til å skyte den).

 

Når du har skutt bukken og vommet den ut, tar du og skyller bukken innvendig med vannet du har i halvlitersflaska i sekken. Så kutter du urinlederen fra blæra og fyller urinen på flaska, og har dermed et dødelig våpen for neste bukk! (Du skvetter urinen på feiemerkene til en annen bukk, og han vil gå helt av skaftet!).

Link to comment
Share on other sites

Bukken har gått i hi. Har vært i terrenget to ganger siden 10., ingen trafikk. Viltkameraene hviler i fred, til tross for at jeg har sparkegropene i fokus. Mulig geita har flytta på seg, at kjernen i reviret er lengre unna enn først antatt, at ulven har spist både bukken og geita, ja, mange muligheter... Skal ut i morgen kveld likevel, får ta det som en tur og kose meg i det fri.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det skal mye til for at revirene som dannes på forsommerenn forandres. Selv om en storbukk i det beste reviret faller fra, vil reviret som regel ikke bli overtatt an en annen bukk før sommeren etter. Kanskje har du et dårlig revir der, knapt med noen geit i det hele tatt og bare en spissbukk som har frisert litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanligvis lite fokus på sparkegroper.

Jeg bryr meg også sjelden mye om feiemerker når først brunsten har startet.

Jeg går i terrenget tidligere på sommeren og finner ferske sparkegroper og feiemerker for å danne meg et bilde av den enkelte revirbukks revir og hvordan de bruker området.

 

Deretter ser jeg på hvordan geitene innenfor de enkelte bukkerevir bruker terrenget og hvor de gjerne oppholder seg.

 

Dette gir meg et totalbilde om hvor jeg mest sannsynlig vil kunne få bukken på skuddhold.

 

Dersom det er en del rådyr i området, er det plenty med yngre revirløse bukker, og de tar fort over et revir om revirbukken skulle faller fra, om det fortsatt er geiter i brunst innenfor området.

 

Siden du ikke ser noen bukk overhode, og du heller ikke får noen bilder på viltkameraet, så tyder det på at brunstbukken fortsatt er i live, men at han er opptatt med ei geit, et godt stykke fra der du har antatt at hans kjerneområde er.

Link to comment
Share on other sites

Litt av sjarmen dette, at ingenting er sikkert. Siste observasjon av geit og bukk var hhv 26 og 28 juli. De sies at man kan anta størrelsen på et revir i skogen er kanskje maks 1000 da, altså 1km x 1 km. Nok plass å gjemme seg på...

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi teoretiske, men:

 

Revirbukken duftmarkerer/feier/sparker i grensene sine, som er fellesgrense med tilliggende revirer. En god posteringsplass er selvsagt i ei "treriksrøys". Innenfor revirene svirrer det revirløse spissbukker/ungbukker. Dette er gjerne revirbukkenes sønner, og aksepteres derfor innenfor reviret innenfor rimelighetens grenser.

 

Faller revirbukken fra, forsvinner selvsagt ikke disse små "sattelittbukkene", men de overtar ikke reviret i ordets egentlige forstand. Ei godt voksen geit vil heller ikke akseptere dem på ryggen sin og heller gå tom.

Link to comment
Share on other sites

Interessant, det visste jeg ikke.

Vi er to stykker som har kort i terrenget og vi er nå i krig med bukken. Bukken på sin side har gått i dekning. Vi sitter stille. Vi lokker. Vi smyger. Jeg regner egentlig med at han har været oss for lenge siden og bare ler av oss.

Vi har imidlertid ikke gitt opp. Vårt hemmelig spionutstyr, viltkameraene, er flyttet og geita fotografert på nytt, senest 11 og 13 august. Bukken derimot er antatt å spasert bak kameraet, han er ihvertfall ikke avbildet siden 28. juli.

Strategien nå er å postere mer, lokke mindre. Forleden vurderte jeg ABC våpen i form av klaser med epler, men vi får holde oss til Geneve-konvensjonen i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor spør du da?

 

Hvis du skal bli en bedre jeger må du gå i deg selv. Det er ikke terrenget eller bukkenes skyld at myggstikk var alt du fikk denne bukkejakta.

 

Som oftest, når ting ikke går som du vil, er det du selv som er problemet. Innser du ikke det, vil du ikke møte annet enn motbakker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...