Jump to content

Våpenskap - øking av vekt


Deputy

Recommended Posts

Hei. jeg skal nåkjøpe meg ett våpenskap som veier under 150 kg. Plassen jeg skal ha skapet er det ikke feste muligheter.

 

Kan jeg vekt legge (bly i bånn) skapet så totalen blir 150 kg. En ide jeg har er å støpe en løs bettong kloss som festes til bånn av skapet (mest idielt) får å øke vekten.

 

Viktigste er at det blir godkjent i forhold til forsikkring i tillfelle innbrudd.

 

ps: helst bare spørsmål relaterte svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å heller bruke stål. Finn noe stort og tungt på en skrapplass, og få de til å kappe det i passende størrelse. Og legg det nå inderlig nederst i skapet.

Du bruker kanskje 50% mer stål enn bly, men du bruker betydelig mindre penger.

 

Tror også at du må ha vekten på innsiden av skapet. Betong er lite ideelt, da du må ha mye mer av det. Betong har en egenvekt rundt 2,5, stål i underkant av 8, og bly er mellom 11 og 11,5. Du må altså ha tre ganger så mye betong som stål, og nesten fem ganger så mye betong som bly.

 

Absolutt ingen festemuligheter? Ingen trestendere? Eller er det varmekabler i gulvet som blokkerer?

Link to comment
Share on other sites

Høyde kan du komme deg rundt, så lenge du har stort nok skap til å oppbevare vitale deler. Det er fullt mulig å få plass til det nødvendige for hele jaktgarderoben i et skap som tilsvarer et par-tre isbokser. Raufoss Safehouse er det første jeg kommer på navn på, men tror alle produsentene som leverer her til lands har "pistolskap" som kan ta fortreet til hagla og sluttstykket til rifla.

 

Ellers kan det godt hende at du finner en "stor" modell som er lav nok, om du leter litt. Hvor lavt er det der du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan legge vekter I skapet.

 

Nei, du kan ikke ha vekter av noen form montert utvendig.

 

Anbefaler å montere de I bunn/lavest mulig i skapet, for å redusere velte fare. (Bakvegg nede under kikkertsikte høyde, er også ett bra sted å feste en plate eller to).

 

Bly er best da det tar minst plass, men stål eller lignende funker helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...