Jump to content

rypejakt finnmark


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Hei,

 

Har vært på jakt i Finnmark noen ganger nå og tenker å dra dit i år også. Er allikevel ikke noen ekspert på området. Men; FEFO er jo et ekstremt stort område hvor både biotop, vær, smågnagerbestand og jakttrykk sannsynligvis varierer fra sted til sted. F.eks vil jeg tro at disse forholdene kan variere ganske mye fra kyststrøkene og til vidda. Jakttrykket varierer nok også kraftig i forhold til hvor nærme farbar vei man tenker å jakte. Dette kan gjøre at fugl trekker inn i områder med mindre trykk. Mitt beste tips er å snakke med kjentfolk i området hvis du har noen, og høre med dem om hvordan bestanden ser ut til å bli. Det som bekymret meg litt da jeg var der i fjor var at store områder mellom Alta og Hammerfest så ut til å være angrepet av bjørkemålere (tror det er det de kalles disse "møllene" og larvene som spiser bjørkeblader). Dette vil jeg tro gir problemer for rypene. Kan dog ikke si dette med sikkerhet da jeg kun var på busstur når jeg observerte dette. Generelt kan jeg anbefale jakt i Finnmark. Synes selv det er eksotisk og spennende, så får man heller skyte med måte hvis man opplever bestanden i området som lav.

 

Mvh

Tobiasd

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg har nok dessverre ikke noe godt svar til deg på det første spørsmålet ditt. Jeg følger ikke særlig godt med på hverken jaktstatistikker eller takseringsresultater. Jeg jakter hovedsakelig fjellrype noe som gjør takseringer mer eller mindre irrelevant da disse er gjort etter lirype med hund. Min erfaring er også at det kan være gode fjellrype år i områder der lirypa bestanden er dårlig samme året, så disse resultatene bryr jeg meg rett og slett ikke om.. Imidlertid vil jeg tro at områder som takseres er velkjente områder som blir aktivt brukt både av de som takserer dem og andre tilreisende. Vil derfor tro at ved positive takseringer blir i alle fall ikke jakttrykket mindre.

Hvis jeg hadde jaktet lirype med eller uten hund ville jeg kanskje ha sett på takseringsresultater og fellingstall fra i fjor og valgt et område som var tilstøtende presumtivt gode områder, men mer utigjengelig. Jeg vil da tro at man kunne oppnå to ting på en gang; mer fugl og mindre konkurranse fra andre jegere. Minuset blir selvfølgelig at mer av jakttiden går med til bæring av tungt utstyr over større avstander og kanskje camp i fjellet(minus hvis man foretrekker leie av hytte etc fremfor telt).

Har dessverre ikke lyst til å dele informasjon om nøyaktig hvor jeg jakter/har jaktet med deg her på forumet. Ikke det at jeg tror hele gjengen ville dratt til disse plassene da, men siden jeg har blitt anbefalt områdene av lokale bekjente som også jakter ville jeg ikke følt det som riktig å dele dette. Mer generelt kan jeg si at jeg har jaktet på kysten og øyene der oppe. Men det skjønte du sikkert da det vel på vidda stort sett er lirype som gjelder. Har blitt veldig fasinert av Finnmarks kysten generelt og kan anbefale det på det varmeste. Vilt og vakkert! Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har ingen mulighet til å komme meg på jakt før 1. oktober, og vurderer å ta med hunden og dra en tur til Finnmark. Noen som har formening om det har noen hensikt på det tidspunktet?

 

Jeg tenker på om det er stor fare for snø, om det er blir vanskelig for hunden fordi rypene blir for lette og om de har begynt å flokke seg.

 

I Sør-Norge har jeg stort sett peiling, og vet at begynnelsen av oktober ofte byr på gode forhold. Men dette er jo betydelig lenger nord, og et annet klima.

 

Jeg jaktet en del i Finnmark for mange år siden, i områdene i nærheten av Masi, rundt Bidjovagge og i nærheten av Aidejavrre fjellstue. Ikke vet jeg om noen av disse områdene er noe tess i dag.

 

Jeg husker ikke hvor lenge utover høsten vi holdt på, men jeg jobbet i Forsvaret og hadde en kompis som jobbet på Kautokeinoradaren. Jeg husker jeg fløy oppover ganske mange helger, så det må ha vært litt utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Helt i starten av oktober kan være veldig fin. Rypene flokker seg sjelden så tidlig, spesielt ikke lirypa som du sikkert satser mest på. Snøen legger seg nok ikke, men du kan risikere dager med snø, men det er ikke dagligdags. Vassa i 30 cm snø 25 sept ett år. Men det begynner å bli noen år siden.

 

Høsten har kommet langt på denne tida, det er veldig sto forskjell på starten og midten av oktober. Så ikke drøy det veldig mye. Etter 10. kan du møte alt av vær og forhold, og dagene blir korte.

 

Rypebestander skal jeg ikke si så mye om, det har variert veldig fra område til område de siste årene. FEFO skryter noe jævlig i år, men de skal jo tjene penger.... og de har hatt dårlig reklame de siste årene pga lite fugl, så nå går de høyt ut.

 

Lykke til

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Sa ser det ut til at det blir Finnmarkstur, men litt tidligere enn først antatt. Fra 15 sep.

Utfordringen da kan vel bli å finne ledig overnatting.

 

Siden det er så mange år siden jeg var der, så er jeg nesten blank. Vi tenker å fly til Alta og finne noe i nærheten av riksvei 93 mellom Alta og finskegrensa. Tidligere har vi bodd på Masi Turistsenter.

 

Men vi er åpne for alle muligheter med utgangspunkt i Alta.

 

Er det noen som har noe tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg var en uke i Finnmark nå, og jaktet litt her og der rundt Kautokeino og Maze.

 

Vil si at det var middels med fugl, tatt i betraktning det som må regnes som normal bestand i disse store biotopene.

Dvs. enkelte steder var det tomt, andre hadde fuglen samlet seg mer. De kunne altså være kresne på hvor de holdt til, noe som jeg synes er litt typisk når bestanden er litt nede.

Kullene som fortsatt var samlet lå på ca. 8, så produksjonen i år har vært rimelig god.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble Finnmarkstur på oss også. Vi dro til Kautokeino, og bodde på Arctic Motell Kautokeino Camping.

Vi jaktet i flere jaktfelt, blant annet KAU10 inn mot Bidjovagge. Der var det bra med rype - for en som er vant med søringforhold, var det veldig bra.

 

Det var 10-12 fugl i kullene og det gikk sjelden mer enn 20-30 minutter mellom hvert kull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...