Jump to content

N-550 eller N-560?


NRB89

Recommended Posts

Skal bytte til nytt krutt i 3006'n. Skal hovedsaklig lade 168 gr ncc og mulig 190 gr ncc i fremtiden. Er ute etter god fart og ikke minst presisjon (.... Jaja, vet at presisjon kommer først.... :winke1: )

 

Fornuften sier at jeg bør gå for vithavuori N-550 iallefall for 155-168ncc. Noen som har noen innspill hva som er mest fornuftig/evt erfaringer?

 

(Jeg skyter forøvrig med 6,5x55 og 140 amax til LH og konkurranse og har til nå brukt N15.

Jeg er av den typen som liker å ha det enklest mulig, med færrest typer krutt osv. Derfor lurer jeg på om en burde gå for vithavouri N-560 da jeg ser at folk bruker det i 6,5x55 med godt hell, N-550 gir en del mindre Vo ser der ut som. 1 type krutt for begge kalibre er noe jeg trakter etter)

 

Takker for inspill

Link to comment
Share on other sites

N15 burde fungere til det du trenger. Mulig det blir litt trangt i 30-06 med den lette kula.

 

N550 fungerer til alt du trenger, men toppfarten i 6,5 blir litt lavere. Uten at presisjonen nødvendigvis blir dårligere. Bare for å nevne det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker N560 til 6,5x55 og 140gr Amax. Gir 890 m/s i mi pipe. Presisjon er under 10 mm@100m. Har nå N530-540-550-560 og N570 i hylla og bruker dette til .223, 6,5x55 og 300WM. Jeg er veldig fornøyd med utrolig bra presisjon(er nok et produkt av en del testskyting) og får god fart på de mest presise ladningene. Anbefales!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gå for n550/n19 i de lette kulene. Til 190gr ncc har jeg ladet 60gr n560 og 84mm col med godt hell. 60gr MRP/N15 funker nok likegodt. Testet howa 1500 30-06 med kutta løp på 50cm. Heftig munningsblåst uten demper,men endel røyk me demper. Tror denne ladningen er hard kost for demper'n, men det får så være.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har brukt N-560 til 6,5x55 og 6,5x06 i mange år. Stort sett bak en Mega 10,1 gram kule. Stort sett vært fornøyd.

 

Men har sett at antageligvis på grunn av at kornene i dette kruttet er litt større enn kornene i f.eks N-160 så blir ladningene

fra kruttmålet relativt variable. Faktisk så veier jeg nesten alle ladningene før de går i hylsa.

Kontroll-veging av N-160 gir helt stabile verdier fra kruttmålet.

 

Så når det snart er tomt for N-560 i skapet, kommer jeg til å gå over til N-160.

 

Det lille jeg får ekstra i hastighet med N-560 er ubetydelig i standard ladninger.

 

Lars E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker òg N160 i 30-06 med 180 grains kuler, meget bra presisjon! Og som flere nevner fungerer krutt målet greit med dette kruttet. Har prøvd N140 med lette 150 grains kuler, litt mindre fyllingsgrad. N150 er nok bedre, men standardisert på N140/160. Men demperen er mer effektiv med raskere krutt ser det ut til. Merkbart mindre smell med N140.

Single base kuttene, N1xx, gir merkbart mindre søl i løpet. Gjør ikke noe at prisen er lavere òg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...