Jump to content

Innskyting ved bruk av lyddemper


Dunkerante

Recommended Posts

Har hørt at man bør ta spesielle forhåndsregler ved innskyting når man benyttet lyddemper.

Spesielt skal dette gjelde "lunkne" våpen og lyddemper, dvs etter en pause i innskytinga, eller etter noen få skudd.

Er det noe med at avkjøling/oppvarming av pipe og demper ikke skjer med samme hastighet?

 

Forklaringer og oppskrifter ønskes!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Mener du at det blir endret treffpunkt? Det gjør det oftest. 6.5x55 blaser løpet mitt går 10 knepp høyere med demper. Den eneste andre forhåndsregelen er at det blir MYE varmeflimmer. Så enten må du bruke noe som hindrer det, eller vente til du kan se bra igjen før du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Hei de eg rekener med du vil ha svar på er om de blir varmere og om de forandrer treffpunt. Og da er svaret ja de blir varmere og fortere varmt i forhod til uten demper de er for di at på våpen uten demper så blåser den munningflammen ut mens her blir den fanget opp av demperen og da vil demper og våpen bli varmere. Eg skyter 5 skudd og så venter eg litt og så skyter eg 5 til etter ca 5 min men de er ikkje problem med 10skudd heller.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Det er mulig jeg uttrykte meg noe uklart. Jeg prøver igjen.

Jeg spør ikke om man endre treffpunkt med kontra uten demper. Spørsmålet gjelder kun ved bruk av demper

 

Scenario 1

La oss is man ligger på banen, og bruker 15 skudd i relativ rask rekkefølge for å skyte inn (med demper).

Man venter i 15-30 minutter (lunkent våpen) og skyter en 20 knepp for lav serie i forhold til innskyting.

 

Scenario 2

La oss is man ligger på banen, og bruker 15 skudd i relativ rask rekkefølge for å skyte inn (med demper).

Man venter til våpenet er helt avkjølt og skyter en perfekt serie.

 

Er dette mulig?

Avkjøles løp og demper med ulik hastighet slik at treffpunkt kan forandres med lunkent våpen. Bør man skyte med så lav hastighet, at man i praksis skyter eg inn med avkjølt løp og demper?

 

Håper dette var mer klart!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 rifler med demper. 1 systemrifle med løp i 9,3X62 og 6,5X55 og 1 rifle i 8X57IS.

Jeg har demper til alt.

 

Jeg har aldri opplevd at treffpunktet er anderledes om riflene er kalde eller varme.

Riflene blir nok noe varmere på grunn av demperen. Men aldri noe problem for meg.

Med rifla i 6,5X55 kan jeg godt skyte nesten 100 skudd i rolig tempo uten noe problem. Med noe pause selvfølgelig.

 

Vet at en del får treffpunktsendring når rilfa blir varm, men det skjer nok uansett om det er med demper eller ikke. Tror det særlig gjelder de som har rifler med veldig tynne løp, eller at løpet ligger ann på stokken.

 

Hvis rifla di endrer treffpunkt når den blir varm, gjør den nok det med demper også. Men om du skal vente til den er helt kald, vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...