Jump to content

tenkte å begynne med lading..


Roy

Recommended Posts

Mener jeg har postet dette før her inne?

 

anyway; her finner du trykkskutte data; http://www.unlimitedammo.fi/reseptit.html

Ettersom du sikkert ikke skjønner bæret av finsk;

 

Hylsy = shell

Nalli = primer

Ruuti = powder

Välitulppa = wad

Haulit = shot

Lähtönopeus = muzzle speed

Paine = pressure

Mittauslämpötila = temperature

Lyijy = lead

Teräs = steel

pit. = pituus = length

Resepti nro = recipe number

Niklattu = nickel plated

Kehittelyssä = under development

Uusi=new

 

 

De som driver Unlimited ammo skriver og prater engelsk (og litt svensk), og de sender til Norge.

 

Ellers var det noen sm via Sluttstykke fikk endel hylser, forladninger, hetter og annet knask for nettopp å utvikle data med de komponentene vi kan få tak i her på berget uten at det kom noe ut av det. Hadde planer om trykkmålingsutstyr og et par enkel-løpede Star selv også inntil gladmelingen fra Skattefuten landet og fortalte at jeg tydeligvis ikke har bidratt tilstrekkelig til felleskapet. Aner ikke engang hvor det j..la skapet står jeg???

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk vel noen filt-forladninger av enellerannen her for slug-ladninger, det prosjektet har stoppet litt opp på grunn av tekniske problemer (bl.a. kalibrering). Dr. Vinje begynte å planlegge et nytt løp i 12/76 men det ble vel problemer med både emne og brotsj der. Kom så langt som å finne en ladning eller to som virker trygge, men tør ikke utgi slikt før jeg er helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

når man ser på hvor bra hagle skutt kan bli med selv ladng er jeg imponert over hvor litn interessen er i norge, med så mange rypejegere etc..

 

 

Det er jo spredd en myte om hvor ufattelig farlig det er å lade haglepatroner; henger nok mye igjen fra den gang røyksvakt dukket opp og folk ladet med det som de gjorde det svartkrutt.

Krever litt innsats å få tak i komponenter men de og trygge data finnes. Haglene mine luftes så sjelden at det ikke er økonomisk lønnsomt å lade selv, men det kan jo forandre seg.

Link to comment
Share on other sites

Oldefaren min gikk visst nok fra svartkrutt til moderne krutt uten å tenke noe mer over det. Han brukte en 16 kaliber s/s med haner. Det gikk visst nok bra bortsett fra at han nesten svidde ned kjøkkenet og gamlemor en gang da kruttet antente. Er det noen som har klart å få tak i vismuth til en bra pris da? Helst ferdige kuler.

Link to comment
Share on other sites

vil anbefale deg å bestille hylser, forladninger og haggel fra midway eller kontakte poacher her på forumet, han skaffer dette.

poacher skaffer også tennhetter til en god pris.

når det gjelder krutt så lønner det seg og kontakte http://www.staffansvapen.se i sverige, han har hodgdon krutt som er meget godt egnet til haglelading.

finner masse ladedata på http://www.hodgdon.com

(anbefaler hodgdon longshot)

når det gjelder bøker så vil jeg anbefale deg lyman shotshell reloading manual, denne får du hos midway.

 

startet selv med lading nå i sommer, utrolig gøy og veldig enkelt.

men vær utrolig nøye med at bretten på hylsene blir bortimot perfekt, hvis ikke så kan det lett si bare poff og haglene triller ut av løpet når du skyter.. hehe.

bare å ta kontakt om det sku være noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...