Jump to content

Rusten pistol


Eldhannas

Recommended Posts

Jeg overtok en 1977-modell CZ75 som lå i en safe eieren hadde glemt kombinasjonen til. Der hadde den ligget i ca 10 år, med litt fuktige forhold. Etter å ha åpnet safen med vinkelsliper og pigghammer, fant jeg en pistol som måtte ligge et døgn i oljebad før den kunne demonteres med litt hjelp fra en gummihammer. Jeg har fått demontert den i sleide, løp, rekylfjær og ramme, tatt av grepsplater og tatt ut tennstift med fjær. Sikringen og magasinutløseren sitter dønn fast, men avtrekkermekanismen fungerer. Jeg har fått pusset vekk mye av rusten på løpet, men det blir igjen svarte flekker på stålet. Det er også merker ved munningen jeg ikke får vekk. Jeg har pusset løpet til pussefillene er rene, men det ser ut som det kan være groper på innsiden.

 

Jeg har brukt CRC 5-56 og CRC Gun Care, og stålull og kobberbørster. Er det noen som har tips om annet "lurium" som kan virke? Bør jeg levere den inn til børsemaker for videre demontering og rens, eller er det noe som jeg kan gjøre selv med riktig verktøy, uten at det blir en svenneprøve å sette den sammen igjen? Bør jeg bytte løp på den, og hvor får jeg i så fall tak i 4,7" løp? CZ-shop og Schou har ikke på sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt elektrolysebad på gamle bildeler, men da må du blånere eller behandle yten etterpå og olje inn nøye da det ruster fort som rakkarn igjen etterpå.

 

Elektrolysebad er enkelt, billig og effektivt for å få bort all rust. Men gropene etter gravrust blir jo der uansett..

Link to comment
Share on other sites

Fosforsyre, relativt snill syre som lar intakt stål være men løser opp rust, så er enkel å bruke og ikke noen krise om det står noen timer lenger enn nødvendig. I tillegg slipper man "brå rusting" sånn mann får ved bruk av saltsyre der metallet ruster på sekunder når det tørker. Kjøpes på apoteket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...