Jump to content

Kan noen anbefale tilbydere av "standkurs"?


JanRobert

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som kan anbefale en tilbyder av "standkurs" for stående fuglehund? (En trener eller en tilbyder)

Jeg har kikket på http://www.herregardsjakt.se/ i Sverige, er det noen som har erfaring med disse?

 

Jeg har en stående fuglehund som jeg skal bruke på rypejakt til høsten, men hun trenger å drilles i "basics" slik som å bli stående i stand til jegeren kommer nær, og så reise fuglen. Jeg hadde tenkt på trening med "tam" hønsefugl eller due, kanskje også sammen med en annen hund slik at hun kan se hvordan dette blir gjort.

 

Har noen erfaring med dette, og hvilke resultater kan jeg håpe på?

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg vet ikke hvor du bor og profilen din forteller heller ikke det. Du nevner ikke noe om hundrasen, eller hundens alder.

 

Men det er div. trening, over det meste av Norge. Ro i oppflukt, kan gjøres på duer. Ellers benyttes div. typer tam hønsfugl.

 

Men jeg er litt usikker på, hva som egentlig er problemet og hva du skal trene på. Er stand innstinktet dårlig (tar ikke stand), eller holder hunden ikke standen, til du kommer frem? Kanskje hunden "ramper" opp fuglen og "går" etter. Jeg vet ikke, kanskje du bør pressisere litt.

 

Ser jeg bort fra dårlig stand instinkt (kan trenes), skyldes det andre normalt for dårlig dressur og hunden respekterer ikke flokkens leder - deg! Da bør du dressere hunden. Er ikke sikkert et kort kurs hjelper, hvis hunden er udressert. Å dressere i fuglesituasjoner, er ikke å annbefale! Det bør gjøres hjemme.

 

Linken din viser til et sted jeg trolig har vært før, da med et annet navn. NVK Buskerud hadde i flere år, helgesamliger der nede. Da med egne instruktører. Stedet er sikkert bra også med nye eiere. Ellers er det da mange steder her i Norge, som tilbyr nødvendig trening.

Link to comment
Share on other sites

Hunden er seks, en breton.

 

Hun er brukt noe på jakt, men for lite til at hun har lært jobben. Instinktene er på plass, hun søker av terrenget fint, og tar stand. Men hun ha etter hvert lært at hun ikke får tak i fuglene og mister fort interessen. Hun går da da fort ut av stand, men uten å jage. Hun bare rusler videre og leter etter noe annet. Hun har altså ikke fått med seg at hun kjenner noen med hagle som kan skyte fuggelen.

 

Så lenger tid i stand og nærmere søk er ønsket. Hun trenger å lære seg å reise også, men det er mindre viktig.

 

Grunndressur er ikke problemet, hunden er veldig lydig og tjenesteivrig.

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er alltid vanskelig å diskutere hund, uten å ha sett den i arbeid. Og ennå vanskeligere, når folk har forskjellig "ståsted". Den ønskede adferden du beskriver, lærer ikke hunden på jakt! Det er en kombinasjon av medfødte evner og dressur. I terrenget lærer hunden i hovedsak utnyttelse av terreng og vind (vitring).

 

Noe av dine beskrivelser er forvirrende, andre "ting" kan tyde på dårlig dressur, til tross for hva du selv skriver. Men kan også være utslag av dressur i terreng (jakt situasjon), noe som ikke bør foregå! Spessielt av urutinerte folk. Dressere skal folk gjøre hjemme, ikke på jakt!

 

Med slike problemer, er jeg usikker på om stedet du selv hadde spørsmål, om er det rette stedet. Kanskje du skulle sjekke med Andres Landin, i Sverige. Dykig kar og masse erfaring med stående fuglehunder. Selv ganske rutinerte folk fra Norge, stiller på kursene hans. Men da må du være rask, kursene hans er poppulære. http://landins-hund-katt.se/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...