Jump to content

Slag mot kikkertsikte og rifle


sleskham

Recommended Posts

Jeg går med en konstant "noia" for at "jeg helt sikkert bør innskyte kikkertsiktet på nytt".

 

Jeg har en Howa Lt 1500 223 med Leupold VX1. Denne har jeg innskutt forrige vinter etter at jeg mottok rifla, pluss testskutt tidlig i høst en gang.

 

Jeg har alltid vært supernøye og forsiktig med at rifla aldri stilles opp mot en vegg (forutenom i hjørner hvor den ikke kan skli sidelengs), eller at jeg ikke frakter rifla "løs" i bilen og scootersleden og lignende. Jeg har den alltid i godt polstret riflekoffert, og den oppbevares alltid slik at den ikke kan støtes borti eller falle.

 

Men så er det den typiske "Indre Finnmark-bruken" av våpen da, og her er jeg intet unntak. Ofte transport med snøscooter, ATV og bil. Riflekoffert løftes ofte inn og ut/av og på kjøretøy, riktignok så pent som over hodet mulig. Det humper godt på en ATV og i snøscooterslede, noe jeg er helt sikker på at rifla og kikkerten merker inni riflekofferten. Rifla bæres ofte i enkelt hylster på jaktsekk ved marsjing, og selv om jeg streber etter å ta sekken av og på ryggen så pent som mulig med rifla i sekkehylsteret, så er jeg hellig overbevist om at jeg sikkert en gang i blant "dunker" rifla og kikkerten i stein eller tre og lignende.

 

Langt til fjells til fots, så er det ikke alltid man har mulighet til å "testskyte" mot blink, som man vet at man har plassert nøyaktig 100 meter fra standplass. Bærer skjeldent blink med meg, og GPS'en har alltid en feilmargin på minst 5 meter og er antageligvis derfor uegnet til å skritte opp nøyaktig 100 meter provisorisk skytebane i bush'n.

 

Spørsmålene mine er derfor; hvor ømfintlig er egentlig slikt utstyr mot støt og slag før en må påregne ny innskyting? Hvor ofte bør man innskyte/testskyte rifla si? Er det vanlig at jegere innskyter rifla si en eller flere ganger i året. f.eks. (en gang i året før jaktstart f.eks.). Kikkerten kan selvfølgelig skrues og klipses enkelt av rifla, men da må man vel innskyte kikkerten igjen etter påmontering?

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent bør alle våpen og kikkertsikter tåle en slik behandling, noe annet ville vært reklamasjonsgrunn, sålenge montasjer og kikkert er av rimelig god kvalitet. For min del skyter jeg inn rifla en gang om høsten, før jakta, og testskyter ikke annet enn om jeg har hatt ett stygt fall hvor børsa har fått juling, eller at den har falt ned på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Langt til fjells til fots, så er det ikke alltid man har mulighet til å "testskyte" mot blink, som man vet at man har plassert nøyaktig 100 meter fra standplass. Bærer skjeldent blink med meg, og GPS'en har alltid en feilmargin på minst 5 meter og er antageligvis derfor uegnet til å skritte opp nøyaktig 100 meter provisorisk skytebane i bush'n.

 

Spørsmålene mine er derfor; hvor ømfintlig er egentlig slikt utstyr mot støt og slag før en må påregne ny innskyting? Hvor ofte bør man innskyte/testskyte rifla si? Er det vanlig at jegere innskyter rifla si en eller flere ganger i året. f.eks. (en gang i året før jaktstart f.eks.). Kikkerten kan selvfølgelig skrues og klipses enkelt av rifla, men da må man vel innskyte kikkerten igjen etter påmontering?

 

Har litt av samme noiaen selv.Sjekker gjerne et par ganger i alle fall for høsten om rifla går. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av nøyatig 100m? Om det blir 80 eller 120 så vil du ved å sende et skudd mot "et aller annet" få en god pekepinn på om treffpunktet har flyttet seg. Kulebanen endrer seg ikke så mye på de avstandene. Og såpass klarer de fleste å anslå en avstand. Og en blink finner du! Selv har jeg, med sikker bagrunn og andre forholdsregler selvføgelig, testskutt mot Sjokoladepapir, småstein, mosedotter og merker satt i en trestokk. Gir ikke innskyting som egner seg til å plukke ryper på 200m hold, men du får kjapt en indikasjon på om noe har flyttet seg eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av nøyatig 100m?

 

Ikke jeg heller..(!) Jeg er for grønn nybegynner å regne i rifleskyting, så jeg innskyter bare sånn som jeg ble fortalt at jeg skulle gjøre, på Sluttstykket. Hadde ikke snøring på hvordan man burde skyte inn ny riflepakke, så jeg spurte om råd der. Der fikk jeg råd om å skyte inn rifla på 100 meter på blink, og deretter justere kikkerten til samlingen ligger 2 cm over siktepunktet (midt i blinken altså). Ved en slik innskyting skal man (visstnok) kunne sikte rett på rypa opp til 150 meter med min 223, uten å måtte tenke på over/under-hold, i følge rådgiverne på sluttstykket. Har enda ikke lært meg det derre der med over/underhold; har ikke peiling på hvor mye over eller under man bør sikte på ulike avstander. Det blir ren bingo for meg i felten, og det vil jeg helst unngå.

 

Men bevares; finnes det bedre måte å innskyte en rifle til en nybegynner på, er jeg mer enn gjerne villig til å motta flere råd!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av nøyatig 100m?

 

Ikke jeg heller..(!) Jeg er for grønn nybegynner å regne i rifleskyting, så jeg innskyter bare sånn som jeg ble fortalt at jeg skulle gjøre, på Sluttstykket. Hadde ikke snøring på hvordan man burde skyte inn ny riflepakke, så jeg spurte om råd der. Der fikk jeg råd om å skyte inn rifla på 100 meter på blink, og deretter justere kikkerten til samlingen ligger 2 cm over siktepunktet (midt i blinken altså). Ved en slik innskyting skal man (visstnok) kunne sikte rett på rypa opp til 150 meter med min 223, uten å måtte tenke på over/under-hold, i følge rådgiverne på sluttstykket. Har enda ikke lært meg det derre der med over/underhold; har ikke peiling på hvor mye over eller under man bør sikte på ulike avstander. Det blir ren bingo for meg i felten, og det vil jeg helst unngå.

 

Men bevares; finnes det bedre måte å innskyte en rifle til en nybegynner på, er jeg mer enn gjerne villig til å motta flere råd!

Hei

Tror du hadde hatt godt av å få litt informasjon om hvordan en kule i ditt kaliber oppfører seg i lufta etter den har kommet igjennom løpet og ut i friluft. Dette kalles ytre balistikk. Både i tall og ikke minst visuellt. Da tror jeg du får mer forståelse hvordan innskyting og hold over-under virker.

Jeg sitter på toget via mobilen så jeg tar ikke dette nå. Men det er sikker noen som vil hjelpe til her på forumet før jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser to temaer: 1. Hvor forsiktig må je være med rifla mi for at jeg skal være rimelig sikker på at den ikke skal skifte treffpunkt? og 2. Hvordan kan jeg være trygg på at jeg skyter inn rifla slik at den treffer riktig på de avstandene jeg vil skyte?

 

Ad1. Du kan ikke vite det. Gode montasjer og grundig tilskruing er engod start. Slik du beskriver dine egne vaner, passerer du mine standarder med grei klaring ;)

 

Ad2. Gå på skytebanen og skyt på forskjellig avstander med den ammunisjonen du vil bruke. Min opplevelse (og den trenger som kjent ikke være riktig) er at du har fått et noe for ærbødig forhold til dette med innskyting. - Skyt for eksempel inn på 100 meter og sett en blink på 150 og 200 meter også. Så kan du se hvor mye kula faller med egne øyne - og skru og kos deg. Dette er lagd for at vanlige folk skal klare det. Slike skyt-og-skru dager på skytebanen har gitt meg mye når det gjelder trygghet på mitt våpen og min ammunisjon. Resultat av sist da var at je fant ut at scenar 7 gram treffer i senter på 205meter om jeg setter den 6 cm over på 100. Den vil være 5 cm over på 150 og rett i på 205 - så da vet jeg det.... Smiler og går hjem. Mye greiere enn det meste, synes JEG :)

 

Men, jeg skjønner at det er ille å se børsa de få et sabla dunk langt til fjells. Men skal du skyte på veldig små mål på store avstander, må du jo ha avstandsmåler i alle fall, og denne måleren kan du bruke til å lage en provisorisk bane med.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Men hva skjer hvis man bommer på avstanden til rypa? :roll: Ikke lett å se forskjell på 180 meter og 205 spør du meg

 

Ja, samme her. Har ennå ikke truffet en eneste rype med rifla mi (på vinterjakt), nettopp fordi jeg stinker i avstandsbedømming. Skaut en gang på en rype jeg trodde satt på 130-150 meter, men da jeg etterpå målte avstanden med gps'en etter å ha skutt på samme jævla fjærkreet 4 ganger uten at den stakk, så viste deg seg at avstanden var mellom 100-110 meter..(!) Rypa lever nok lykkelig ennå den dag i dag.

 

Avstandsbedømmer har jeg ikke råd til uansett på bakgrunn av et fattig studentbudsjett (fungerer en slik avstandsbedømmer mitt på krittkvite vinteren på blanke Finnmarksvidda mot en kvitrype uansett??).

 

For øvrig får jeg takke for en del gode tips. Det er vel ingenting annet enn skruing, prøving og feiling som hjelper mot dette.

 

Takk for hjelpa!

Link to comment
Share on other sites

Har etterkvart sendt riflene mine ein heil del med fly, derimot til Afrika. Kan seie det slik at kofferten såg ut til å ha vore gjennom krigen, overkøyrt av hjullastar, og voldtatt med motorsag. Men børsa gjekk midt i då vi kom fram;) Så slik "smådunking" trur eg har minimalt å seie.

 

Ein gong eg derimot tryna på hjortejakt i ei bratt vestlandsli, sjekka eg treffpunktet etterpå. Då traff eg ikkje reinskiva på 100m, treffpunktet sat 1 meter til sida!!

 

Så min regel er å alltid testskyte jaktrifler etter fall i skogen. Om eg har fall som det på hjortejakt kjem eg til å ta ut skota før eg set meg på post.... Det verste var at eg hadde hjort forbi posten den dagen, og tenkjer med gru på kva som hadde skjedd om eg hadde fått skote på den. Treff i lår hadde vore fasiten om eg hadde trykt av i bogen(og dyret sto rett veg)....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...