Jump to content

Gammel mauser m98


drSmart

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg tok jegerprøven i vinter/vår, og etter lang ventetid (2 mnd behandlingstid i Kr.sand) ble omsider våpensøknadene mine ferdigbehandlet og innvilget. Jeg har skaffet meg to rimelige hagler, og en mauser m98. Ideen min er å dra på sjøfugljakt til høsten, men siden jeg aldri vet hva som skjer jaktmessig i fremtiden, kjøpte jeg denne mauseren.

 

Min far har hytte og slekt i Namdalen (Nord-Trøndelag), og det ryktes at jeg kan være med på elgjakt der, så tiden vil vise..

 

I første omgang vil jeg gå på skytebanen og prøve ut mauseren. Jeg har ikke kikkertsikte eller lyddemper. Det er imidlertid fester/baser på den til montering av kikkertsikte. Må jeg ha det (vi skjøt jo greit med AG3 uten i militæret)?

 

Jeg har litt lyst til i første omgang å skyte litt med våpenet og se om rifleskyting og/eller storviltjakt er noe for meg før jeg går til innkjøp av utstyr. Men jeg vet ikke om å gå på skytebanen uten kikkertsikte blir som å dra på fjelltur med dressko, hvis dere skjønner hva jeg mener..?

 

Hvis dere mener at jeg må ha kikkertsikte, er det isåfall noen som kan anbefale noe eller eventuelt har noe til salgs?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke kikkertsikte, i alle fall ikke på skytebanen.

Jegere med rifle uten kikkertsikte har nok også store mengder perforerte elg på samvittigheten, så det er heller ikke noe problem.

 

Dette er selvsagt forutsatt at det sitter jernsikter på mauseren, og at de kan brukes uten å fjerne basene for kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke kikkertsikte for å treffe blinken, men antagelig vil du greie å lage mye mindre samlinger med et kikkertsikte. Å skyte uten er rett og slett vanskeligere og krever mer trening, særlig på mindre mål, men de som er dyktige uten kikkert skyter bedre enn de som er dårlige med. Det er også stor forskjell på såkalte jernsikter, de på standard k98 k er vel ikke kjent for å være spesielt gode til presisjonsskyting på 100 m ++

 

Det er sikkert fornuftig å få inn litt skytetrening før du legger altfor mye penger i utstyr og våpen.

 

Når det gjelder kikkertsikter er det vanlig å anbefale gode og dyre sikter til jakt, og det har mye for seg det. Men hvis man bare skal lage hull i papir på 100m i godt lys, så duger selv det aller billigste.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er helt moden for å gafle ut NOK 15000 for Zeiss:

 

3-9X 40mm Red /Green mil-dot Sight illuminated Optics Hunting Sniper Scope L5RG

http://www.ebay.com/itm/3-9X-40mm-Red-G ... 58c22ec238

 

Hvis du leter på Aliexpress.com og DHgate.com så kanskje du finner noe greit 2-3 hakk biilligere.

 

Alternativt er det noen du kjenner som har noe prisgunstig liggende som duger greit til trening på 100 meter i dagslys.

 

For 2 dager siden så jeg et 3-9x50mm rifleskop til USD 31 med frakt.

(Jeg har 2 stykk 3-9x50mm med rødt og grønt lys på permanent utlån til en privat sommerleir hvor de unge lærer det mest grunnleggende i livet - Lafting - Båltenning - Fiske med stang og garn - Studere/lese/skrive/bruke ordbok (Noe fornuftig å gjøre på regntunge dager) og annet lignende oppbyggelig for unge herunder skyting med luftvåpen uten sikte og 0.22LR salongrifle med 3-9x50mm optikk montert - Billig optikk er helt greit til grunnleggende opplæring - Sjansen til å svi av tusen-lappene kommer tidlig nok :-)

 

Hvorden det er med innfesting på rifla di vet jeg ikke, men det skader ikke å trene med optikk hvis det er håp om elgjakt i Namdalen.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det en mellomting mellom "Zeiss til 15000" og kina jalla ræl. Å kjøpe sistnevnte med juletrebelysning i discofarger mener jeg er å spare seg til fant.

 

Gå på skytebanen uten kikkertsikte er ikke noe problem, det værste som skjer er at du bommer.. Når det gjelder elgjakt kan man godt bruke åpne sikter hvis man er godt innskutt og har trent mye med de, sannsynligvis mye bedre enn kina jalla ræl. Man bør ha såpass respekt for viltet og seg selv at man koster på seg noe som med rimelig sikkerhet holder innskytingen iallefall. Tror man føler seg som en megadust om man skadeskyter pga kinakikkerten som fikk seg en dask. For ikke å snakke om hvis man reiser på en ukes jakt og kikkerten dugger innvendig..

 

Finn.no -> torget -> sport og friluft -> jakt og fiske - > kikkerter og optikk -> pris lav/høy.

 

Der ligger det flere Bushneller fra 5-600kr og bla denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true

 

Tysk optikk av ok kvalitet. Prut den til 1000kr.

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg sett etter en eller annen brukt Leupold, mest fordi jeg liker leupold.

Det dukker titt og ofte opp eldre europeiske av beste merke til en rimelig penge på Finn også.

Uansett er det jo bare å skyte og kose seg med de åpne siktene enn så lenge, dersom du består skyteprøve og er oppmerksom på egne begrensninger er det jo heller ingenting i veien for å bruke Mausern som den er på jakt, det at det sitter en stjernekikkert av dyreste merke på børsa er aldri ensbetydende med at "operatøren" kan bruke den på 300+ m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en "noe over middels halvbra men ikke best" Nikon monarch 2,5-10x56 På en gammal mauser jeg pussa opp. Fikk den for snaue 4000,- på xxl. Hadde gått for samme kikkert bare med 50 lysåpning i stedet og rød prikk i til ei elg børse. Tror de har den til ca samme pris av og til.

 

+ for:Veldig skarpt bilde, paralx justering og ikke minst en pen kikkert.

 

Zeiss Victory er soleklart bedre på skumring og natt har jeg funnet ut når jeg sammenligna med en kompis. Men de billigere versjonene til Zeiss er samma ulla som både Nikon, Leupold og Meopta, bare dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...