Jump to content

Haenel Jaeger 9


Litago

Recommended Posts

Jeg har en i 7x65R

Fungerer helt greit, er et bruksvåpen, skyter mer en godkjente samlinger. Ikke hatt noen problemer med den, uten at jeg har skutt noe enormt, har gått kanskje 200 skudd.

Holder treffpunkt helt ok med sikte av og på.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har en som jeg kjøpte brukt i vinter (omtrent uskutt og uten et eneste bruksmerke)

 

Kvaliteten virker god, presisjonen strålende på sitt beste, men min er litt kresen på hva den fores med (7x65r). Perfekt avtrekk (fullt på høyde med de beste), mangler Blasers geniale kikkertmontasje og har kjedelig treverk. Jeg irriterer meg over en liten slark i fortreet, det skal jeg finne en løsning på, men det er også det eneste.

 

Jeg var litt bekymret på stokkformen både ift rekyl (lett børse) og hvordan dette passet med kikkert - men det funker for meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ei brukt slik i 7x57r, det er ei riktig nett lita børse. fikk tak i en MAK hurtigmontasje til den og satte på en kompakt leupold 4x. Når jeg testet om montasjen kunne tas av og på uten treffpunktforandring, skjøt jeg tre skudd, der jeg tok av og satte på kikkerten mellom hvert skudd, disse tre skuddene lagde ett trekantet hull. Dette med noe hjemmeladet ammo jeg fikk med børsa. Regner denne gruppa som flaks, jeg er nok ikke egentlig i stand til å skyte så godt med ei så lett børse med en 4x kikkert. Men presisjonen er god nok til alt jeg skal bruke den til. Toppjakt inkludert. Den er lett, med kikkerten montert er den 2,7 kg. Den er nok den billigste du får tak i med jägerlås, og det er nok ikke brukt den dyreste av planker i stokken, men den bærer preg av å være velgjort. På min er det montert justerbar kinnstøtte, og det er jeg veldig glad for. Stokken har såvidt mye fall, for at du skal kunne bruke åpne sikter, at den blir litt smertefull å skyte med. Men når kinnstøtten heves til "kikkertnivå", og settes paralellt med løpet, er den en drøm å skyte med. Skal du ha en kipplauf, og ikke har så stort budsjett, så er den absolutt verdt å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Høres forsåvidt ikke så dum ut denne for en som har drømt litt om kipplauf som reinsbørse, men som har syntes at prislappen har vært litt drøy for blaser/merkel. Litt undervurdert tysk kvalitetsbørse fra Suhl, er det så? Selvfølgelig litt skeptisk til kjempelett børse og kolbe med mye fall, men dette er kanskje ikke våpenet for mange skudd uansett...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...