Jump to content

Tomhylse som klikkpatron rifle kal 308.


XanderSorli

Recommended Posts

Hei!

 

Skal justere avtrekket på min Tikka T3 CTR 308. For å komme til justerings skruen må jeg ta løp og låsekasse ut av stokken. Så dermed vil jeg gjøre dette hjemme og ikke på skytebanen. Det jeg da lurer på er: Kan jeg bruke ei tomhylse som klikkpatron for å teste etterhvert som jeg justerer avtrekket? Eller må jeg prøve skaffe meg klikkpatron og gjøre dette senere?

Lest over alt at å tørrklikke uten noe ikke er særlig bra.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

klikke mot tommhylse er lite vits.

1. Det er allerede hakk I tennhetten så tennsnålen vil ikke få motstand uansett, klikkpatroner har fjærbelastet tennhette.

2. I verste fall er ikke tennhettehullet sentrisk I den skutte hylsen og du vil få en skjevbelastning på nålen :-)

Link to comment
Share on other sites

Men det tror jeg ikke noe på

Med moderne boltrifler kan du klikke av hjertens lyst. Jeg tørrtrener for lite, men det blir noen tusen klikk på et år, de som prøver å bli gode ligger vel heller noen titusener, og at det er Sauere som har 100 000 klikk bak seg er jeg sikker på.

Om du ikke tror det, så skal jeg ikke tvinge deg - men hvorfor spør du da?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det jeg selv praktiserer er ihvertfall at tørrklikk er ok på alt av våpen med unntak av 22lr.

Nå har jeg aldri drevet med noe særlig mye tørrtrening hvis man ser bort i fra Saueren min, og selv der har det blitt litt i minste laget.

 

Hvor sant det er aner jeg ikke, men jeg mener å ha hørt at grunnen til at 22lr ikke har så godt av tørravtrekk er fordi tennstiften slår borti kammeret og på sikt kan:

 

A) lage "hakk" på kammeret

B) Knekke tennstiften

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...