Jump to content

Fuglejakt og ulv?


porkpicker

Recommended Posts

Står på trappene til å leie meg et terreng mellom Kongsvinger og magnor.. Midt i ulvehælvete..

Risikabelt for bikkja, eller ikke mer risiko enn trafikken? Bruker Vorsteh som holder seg tåelig tett på meg når vi er i skauen.

 

Så, er det noen som har noe å tilføre rundt observasjoner av ulv i dette området i år? Og har erfaringer ellers med småviltstammen i disse områdene? Fugl, rådyr og hare..

 

Alle innspill velkomne...

Link to comment
Share on other sites

Er jo der momentet kommer da. Jeg har aldri hatt ham i terreng hvor det har vært risiko for å møte gråbein. Så jeg vet jo heller ikke hvor festlig han synes evt lukta vil være..

Alternativt får han gå i langline, selv om det ødelegger litt av gleden.. Har du jakta noe syd for Kongsvinger og øst for magnor? Jaralden?

Link to comment
Share on other sites

Rett øst for Magnor er det vel ikke mye før du er i Sverige... ;-)

Området øst for linja Kongsvinger-Magnor er jo ganske stort, og ikke lette å si noe konkret...

Jeg ville klarlagt revirene - også de på Svenske-siden - og vurdert ut i fra det. Det er ingen helt "norske" revir i området, men derimot flere grenserevir.

Det jaktes med losende hund i området - ja. Men ikke så mye som før. Det jaktes imidlertid med losende hunder overalt, også over hele Värmland - bare at man er forberedt på å miste hunden.

Fuglehunder med god kontakt er nok svært lite utsatt som påpekt over. Personlig hater jeg imidlertid følelsen jeg får i slike områder når det går litt tid før jeg finner hunden i stand. Står den, eller ligger den blodig med en gråbein over seg?

Det gjør at jeg er på tå hev hele tiden, og det ødelegger jaktgleden min.

 

Vil ikke fraråde deg området, absolutt ikke. Men vær klar over faren, og sjekk hvordan terrenget ditt ligger i forhold til revirene. Bruk for all del peiler.

Hvordan det er med småviltbestandene er heller ikke godt å si uten nærmere plassering av terrenget. Såvidt jeg hørte var det ikke noe godt år ifjor. Hvordan klekkinga er iår er jo ikke godt å si ennå.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har du en boff som holder seg noenlunde i nærheten og ikke løper flere hundre meter etter alt som finnes, skal det litt til før en fuglehund ryker for ulv. Det er i all hovedsak losende hunder som blir tatt, virker det som. Dvs harehunder og elghunder spesielt.

 

Jeg jaktet i fjor rett sør for Osensjøen, og da snakker vi midt i Sinsenskrysset for ulv. I følge Rovdata er det 29 ulv rundt sjøen. 16 av dem "omringer" terrenget mitt (Letjenna 7, Julussa 7 og Kynna 2. De to siste, Slettås 11 og Osdalen 2, er på andre siden av sjøen for meg. Heldigvis har min sluttet å jage fugl flere hundre meter etter støkking og holder seg innenfor 70 - 80 meter, som regel nærmere, så jeg frykter ikke ulven så veldig egentlig. Vet ikke helt om jeg tør jakte med han der i år da, men. Visste ikke at Letjenna er så nær. Pussig nok er ikke terrenget mitt innenfor noen av revirene, men det er jo en stor sjanse for at de streifer innom fra tid til annen. Det jeg frykter mest er om han oppdager ulv langt unna. Han er nemlig i overkant glad i å hilse på andre hunder, noe jeg ikke klarer å få av han! En ulv har jo en "viss likhet" med hund... Boffen er stort sett lydig, men når han ser andre hunder, er all dressur glemt umiddelbart. :oops:

 

Ble litt bekymret i fjor, for han fant hare... Selvsagt hadde jeg glemt gps-båndet, så han løp uten og ble borte et kvarter. Var bare å ta frem kaffekoppen og matpakka og håpe det beste, men han fant meg da igjen. Sannsynligvis kjente han igjen lukta av Haugpølse på lang avstand og ville komme og tigge... :lol: Men aldri mer jakt uten gps-bånd. Klarte ikke bli sint på han heller, så han fikk ei skive med Haugpølse i stedet. Tross alt hadde han gitt meg ni skuddsjanser på to timer før dette. Men en idiot av en eier presterte å unngå å få en eneste av dem! :twisted:

 

En reinspikka fuglehund er vel kanskje å foretrekke fremfor raser som også kan jage hårvilt? Jeg har breton, og de kan visst ha en trang til å løpe etter pelskledde vesener, har jeg hørt, og det stemmer på min. To ganger i fjor skjedde det. Settere er vel de mest rendyrkede (når har jeg ikke veldig peling, men det er nå det jeg har hørt). Er vel forskjell fra hund til hund uansett, og en hare er vel fristende å spise litt på, uansett rase!? Og når maten løper...

Link to comment
Share on other sites

Det er strengt tatt andre farer som er mer overhengende enn ulv mange steder. På vestlandet er faren for at hunden blir skutt av en sauebonde eller at den blir overkjørt når den krysser vei det jeg har møtt på de gangene jeg er med på jakt med hund. I ulveområdene på østlandet er kanskje ikke disse farene like store pga større skogsområder kanskje?

Som jakthundeier har man bekymringer (i større og mindre grad) hver gang man slipper hunden uansett hvor man bor i landet er mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Ta ei linje sør fra Kongsvinger og øst fra magnor. Ikke langt fra dette krysningspunktet er terrenget. Jaralden ligger litt øst for terrenget. Var oppom å så på det i dag, prata litt med lokale helter.. Har absolutt vært Streifdyr der jamnlig, men ingen angrep på hund virket det som. Ikke i terrenget i det minste. Men var visst et skinnangrep et år tilbake i naboterrenget.. Flott området, blandet furumo, grantette, hogstflater og myroråder. Koie i lufta tømmer, nære elv og vann.. Noen som har sett noe villsvin såpass langt inn? Skulle ikke forundre meg at de kan streife forbi der de også..

 

Når det kommer til bikkja, får jeg nok gå litt med langline til jeg får gjort meg kjent. Så får jeg ta en risikovurdering da. Var visst ikke noe kull eller familiegruppe i Mangen i år.. Men streifdyra er nesten værre synes jeg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...