Jump to content

22-250 eller 30.06 til rådyr og rev?


jegermarkus

Recommended Posts

Hei, fant ut at jeg søker på en rifle når jeg først skal søke på hagle. Er nyutdannet jeger og skal bruke rifla på bane/langhold, rådyr og rev, Og ikke noe mer en det. Men er jo greit og få tak i patroner til 308 også, kanskje det er like greit med 308 som en allround rifle?

 

Hvilket kaliber anbefaler dere?

Blir forøvrig uansett en eller annen brukt remington 700 på finn.no som skal bygges om med MDT Tac 21 chassis :-)

Link to comment
Share on other sites

.223 og .308

Da går du langs en grusvei en solrik sommermorgen

og det er god tilgang på kuler, hylser og ammo.

 

Noen vil si at det er ett kjedelig valg.

Da vil jeg si - Du trenger ett større spill - Gå heller mer på jakt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentlig du spør om? 22-250, 30.06 eller 308? Alle funker, men som førsterifle ville jeg valt et kaliber som kan brukes til alt. 22-250 blir et litt mer spesialisert kaliber enn de to andre. 308, eller 30.06? Ja si det, det blir fort hipp som happ for de fleste. Begge har fordeler og bakdeler, men ingen av betydelig avgjørende art. Finn et våpen som passer deg, kjøp det.

 

Jeg har valgt og ville fortsatt valgt 6,5x55, men det er jo meg. Uansett, kjøp ei rifle i et kaliber du kan bruke til alt som første våpen.

 

Lykke til.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Normalt ville jeg anbefalt 223 til å starte med så lenge storvilt ikke er aktuelt, en kombo med 223 og 308 dekker jo alt fra trost til bjørn, men så er jo du interisert i å skyte på bane og langhold,

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du har av skyte erfaring med rifle, men hvis det er begrenset så er vel ikke hold over en 300m noe å starte rett på, trur du da heller skal konsentrere deg om å bli god skytter fra 50-300m og da duger 223 i masse vis, 22-250 er en som 223 bare litt hurtigere og veldig mye dyrere,

 

Men er du fast bestemt på å bygge en rev,rådyr og langholdsrifle, der du skal skyte gong på over 600m så er det uten tvil 6.5x55 du skal ha, den fungerer utmerket til alt du har lyst til å bruke den til i Norge og bra utvalg av ferdig ammo som ikke er dyr

Link to comment
Share on other sites

Hør på de ovenfor, gå for 6,5x55.

 

Problemet er at det ikke er spesielt mange Rem 700 i 6,5x55, men siden du skal bygge om likevel, så gå for en Rem 700 i 30-06 (det ligger en god del brukte på Finn til rundt 4000kr), bytt pipe til 6,5x55 og kjør på med resten.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lar være å bygge om men heller legger pengene i f.eks en .338 senere så har du ei rifle til langhold type 1000 meter.

.308 er grei ut til 300 meter.

Hvilken Remington 700 du finner/velger gjenstår å se men skifte av pipe på ei god rifle blir en unødvendig kostnad.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Kun pipe som må byttes tror jeg hvis utgangspungtet er en 30.06.

Ser ikke for meg at magasinet trenger å modifiseres og sluttstykket skal ha nesten identisk støtbund, kanskje uttrekker må justeres litt.

Det geniale er å få tilpasset en hylse, Hein eller Rafdal og få montert løpene i denne, da har du ett løpsbytte våpen og kan selv bytte mellom 6.5x55 og 30.06 løpene som du selv vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...