Jump to content

Flytting til Norge fra US


TexasStian

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har vert bostatt i Houston i over 5 aar, paa sikt blir det nok hjemreise til gamlelandet. Maa jeg da kontakte mitt lokale politi foer vi sender noe fra Houston? Blir vapen tatt i karrantene til alt papir arbeid er godkjent?

 

De fleste rifler og handvapen staar i min kones navn, hun er Amerikansk statsborger. Siden hun er fint lite interissert i vapen, saa antar jeg at det er best at alt staar i mitt navn for vi flytter?

 

Noen som har vert i en lignende situasjon?

 

Mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

Du begynner i feil ende. Det første du må gjøre er å avklare hva som kreves av dokumentasjon for å eksportere våpnene fra USA. For immigrasjon får man ta med seg private våpen inn i USA, men det krever en god del papirarbeid og BATFE ror ikke den dagen de lårer fortøyningene. Sjekk BATFEs webside.

 

Forøvrig håper jeg at noen gir meg et nakkeskudd hvis jeg skulle finne på å flytte fra Texas tilbake til Norge. :twisted:

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For å svare på spørsmålet ditt, så må du søke ervervstillatelse for dine våpen dersom du skal ta dem med til Norge. Da må du spesifisere et legitimt bruksområde for hvert av dem, og dokumentere aktivitet (i Norge, selvsagt) i aktuelle konkurransegrener- når det gjelder håndvåpen og langvåpen som bare er godkjent for konkurranse i Norge. Jaktvåpen får du ha inntil 6 av dersom du er registrert i Jegerregisteret.

 

Merk at det i Norge er forbud mot halvautomatiske rifler, unntatt de som står på listen over godkjente våpen til jakt eller konkurranse. Står ikke ditt våpen (merke og modell) på den listen, får du ikke ta det inn til Norge.

 

Ellers er jeg enig med Thor.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig håper jeg at noen gir meg et nakkeskudd hvis jeg skulle finne på å flytte fra Texas tilbake til Norge. :twisted:

Sadisten:

"Nei!"

 

Jeg ville sjekket om Damen har slektninger som kan oppbevare /overta våpnene.

Det kan jo være at Damen vil besøke slekta og da kan jo du dra på jakt.

Eller du kan vurdere en splittet løsning hvis det passer bedre med Norsk lov.

Kanskje du senere i livet som Pensjonist flytter tilbake hvis damen vil.

Det skjedde i alle fall med foreldrene til en kollega av meg.

Moren og Faren flyttet til Saarland fra Florida da pensjonen kom.

 

Kanskje like greit å bli - Norge ligger like langt nord som Alaska

og Alta er litt lengre nord enn Prudhoe Bay.

 

Det skader ikke med litt fast eiendom hvis det blir Ragnarokk.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...