pejo Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg ønsker å pipe om en 30-06 til en 458 patron. Ønsker en patron med ytelse som en .45/70 - 450 Marlin. Er det noen som har forslag til eksisterende løsning hvor jeg ikke trenger å endre støtbunnen på sluttstykket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
510 Førland Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 458 socom kansje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garrett Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Denne spennende kreasjonen kansje?? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=1997&st=0&sk=t&sd=a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pejo Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 Kreasjonen til Fossdal er intressant nok den, men jeg tror ikke den takler 458 kuler. 458 socom blir veldig kort i denne kassen, og jeg var på utkikk etter en lengre patron. Mulig at .45 Blaser går men hylser etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 458 American / 458x2" ? Bakdelen er at den har samme bunnmål som 485 Winmag hylsa... Dessuten er den kort og kan kanskje gi mateproblemer i en standard kasse ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Det kan virke fristende å ha samme størrelse på hylsehodet, men om ikke dette skal være et switch-barrel system, er vanlig .450 Marlin langt å foretrekke. Tidligere ville jeg sagt .458x2", men etter Moens aritkkel forstår jeg at der er mer arbeid enn morro. Du kan få brotsjet lenger friflukt for å bruke lenger kuler enn originalen. Totalt sett er nok dette mindre arbeid enn en patron med rebattert rim - selv om det er avhengig av hvilken kasse man bruker. .45 Blaser har mye større volum enn Socomen, men har dette problemet med svak skulder. Kansje man skulle bestilt en brotsj med skarpere skulder... Vanlige Blaser hylser er ikke vanskelige å få tak i, men er nok dyre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Bygg en 458Winmag, en kan alltids lade litt redusert, verden er full av hylser og ferdig ammo. Brosjer og diesett er hyllevare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pejo Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Tanken var tilpassing i et switch barrel system. Blir dette realisert ser jeg at det vil bli en ekstra bolt til magnum støtbunn . Alternativt utvide eksisterende, og det blir et system på denne bunndiameteren. Det har jo flere her på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Du bør nok i såfall bruke en rifle med løse magasin, skal den mate like bra med begge patroner. Ikke alle kasser egner seg. Hvilken rifle er det snakk om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pejo Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Winchester M-70. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Da vil du trenge ekstra bolt, og et ekstra underbeslag for patron nummer to. Dette blir dyrt og upraktisk. Personlig hadde jeg gått for to separate våpen her, og kjøpt en billig rifle i .458 WinMag. Eller sett nermere på .400 Whelen, .411 Hawk eller .425 Fossdal. Eller du kan selge den du har, og heller få en rifle med løp i .300 og 458. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts