Jump to content

valg av storviltrifle, Tikka T3 eller rem. 700?


FredrikHolm

Recommended Posts

Hei! sikkert spurt om før og sikkert dumt spørsmål, men det får være.

 

Sliter med å bestemme meg for storvilt rifle, tenkte først på sauer 202, men vil heller være litt nøktern på pengebruken på første storviltrifla, i tilfelle det ikke blir så voldsomt mange turer.

 

Vurderer Tikka T3 hunter eller Remington 700sps , begge i .308W.

Det jeg sliter med er følgende: Skal man kjøpe nytt eller brukt?

Skal man kjøpe Remington , da jeg allerede har en remington 700sps 22-250, herunder det som sikkert er et dumt spm, men kan jeg ikke da legge mer penger i å kjøpe et kikkertsikte, og stille inn montasjen likt på begge riflene og bytte rifle uten å måtte justere?

 

Kan godt være at jeg er langt ute på viddene med resonnementet , men kan kan eventuelt ha lik montasje på Rem og tikka å slippe justeringer ved bytte av rifle?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet ditt er uklart.

 

Spør du om du kan ha ett og samme sikte til begge riflen, der du lurer på om du kan ha samme innstilling på montasjene og dermed skifte sikte frem og tilbake? I så fall er svaret klart nei. Dette vil nesten aldri fungere.

 

Eneste måten ville være om man fant to rifler som skjøt helt identisk, og så bruke en eller annen avtakbar montasje som er lik på begge riflene. Altså to sett baser men kun ett sett ringer.

 

jeg tror det er betydelig enklere å finne nålen høystakken, enn å få dette til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan bruke samme kikkert på to rifler, om montasjen er nøyaktig nok(det er vel de fleste svingmontasjer idag) og kikkerten er nøye i klikkene. Jeg bruker samme kikkert til 6,5 pipa og 223 pipa, vet bare hvor mange klikk jeg må stille mellom disse(for min del kun 3 klikk i høyden). Hadde vurdert såkalt Heen-muffe, kjøpt nytt løp og fått det andre tilpasset. Med dette systemet kan du bytte mellom småviltkaliber og storviltkaliber selv(systemvåpen). Mange her inne har slikt og er meget fornøyd, og da slipper du å ta av og på kikkerten også, og bare vite hvor mange klikk det skiller mellom 22-250 og storviltløpet.

Håper det var litt forståelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...