Jump to content

Hylse fast i die.


Standal90

Recommended Posts

For andre gang nå har hylsa hengt igjen i dia, og hylseholder har reve av spora så jeg ikke får ut hylsa. Har igrunnen ikke tatt i mye for de skulle skje.. Og da har jeg og ødelagt nåla som tar ut tennhetta, når jeg skal få løs hylsa igjen :forvirra:

 

Er det noe jeg gjør feil? Smører hylsa slik jeg skal.. Hylsene har våre ladet noen ganger, men det skal vel ikke ha noe og si?

 

Og hvor på nette får jeg kjøpt gjengestonga so går gjennom dia. Forge gang fekk jeg ny på g-sport max.

Link to comment
Share on other sites

er hylsa/dia ren? sand/smuss hjelper vell ikke akkurat... husker du å smøre litt på innsiden av halsen så hylsa ikke henger på expanderen? hvis det er lee die eller andre som har lik patent kan du løsne skruen på toppen å banke den ut ovenfra, men det har du sikkert prøvd/ går ikke på den dia...

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje sett noe skitt.. Men den kan jo hende det er det.

Tapper bare hylsen ned i smørebrettet for og få litt på kanten av ingangen av hylsa. Men det er ikke expanderen so henger igjen hylsa, tror det er hylsa oppi. Former den til ca 1 mm frå den er ned i nakken, er det for mye?

Link to comment
Share on other sites

RCBS decapping pin

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749000088" target="_blank

 

Hvis du trenger deler til RCBS

http://www.brownells.no" target="_blank

 

Jeg foreslår du prøver decapping før vask av hylser:

Universal decapper:

http://www.titanreloading.com/specialty ... apping-die" target="_blank

 

LEE dier;

http://www.titanreloading.com/rifle-rel ... eries-dies" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Les denne og se om det er en farbar vei for å få ut hylsa.

accurateshooter.com/2015/01/how-to-remove-a-cartridge-case-stuck-in-a-die/

 

Jeg bruker en bomullspinne for å smøre innsiden av halsen.

 

Former den til ca 1 mm frå den er ned i nakken, er det for mye?

Jeg forstår ikke.

Kan du uttrykke det på en alternativ måte?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Når/hvis du får ut hylsen er kanskje tiden for et dieskifte moden? Ta kontakt der du kjøpte diene og forklar hva som har skjedd. Det kan være en defekt i dien. Hvis det er noe du selv har forårsaket så kan du være litt mer selektiv i utvelgelsen av hylser til gjenlading i fremtiden. Har selv kjørt hylser fast i formingsdien og det har vært min egen feil - manglende smøring.

Link to comment
Share on other sites

Dette vart mye og svare på :) men takk for hjelp..

Bruker den rcbs smøremiddele som følger med ladepakken.

Er ganske ny på ladefronten, så har bare ladet 3-400 i 6.5x55. Og noen 300wm.

Så da kan eg ikke tru det dia er utsleten, men det kan jo vere att der er defekter.

Men har vel ikke smørt nok.

 

Hylsene ser bra ut etter jeg former dem. Men det er jo hele hylsen som henger igjen og ikke på expanderen. Kan det vere att jeg har justert expanderen feil? :S

Er som sagt ny. Har ikke vert borti problemet med 300wm.

Link to comment
Share on other sites

En ikke uvanlig feil er å overse at du benytter feil hylseholder. Jeg presterte å få en 8 x 68S-hylse til å sette seg fast i dien, og rillen var bøyd ut som følge av for rom holder.

 

Jeg kjøpte en RCBS-dings med omvendt gjengeskjær, motholdshylse og en bolt jeg skrudde inn i et oppboret og gjenget hull i bunnen av hylsen. Hylsa var ute etter noen få omdreininger på bolten.

Link to comment
Share on other sites

1. Skru ut ekspanderen ( om denne lar seg dra ut og opp), sett dia i en tvinge og stapp et kangt tynt skrujern i ovenfra (slik at den ligger an mot hylsebunden inenfra) og slå med en hammer.

 

2. Drill et lite hull i bunnen av hylsa, skru inn en treskrue i og dra med en tang.

 

Begge variantene har fungert for meg. Det kan jo også hende at jeg ikke har forstått deg godt nok..

 

LYKKE til! Det går tIl slutt!

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

har satt fast etpar hylser i dia pga for dårlig smøring, da kan det ofte være vanskelig å få ut ekspanderen.

 

Beste måten etter min mening er å bore opp hettelommen, gjenge opp med passende gjengetapp (f.eks M6) , så terse ut hylsa med en bolt.

 

Ferdig kit kan kjøpes , heter gjerne noe sånt som "stuck case removal kit"

Link to comment
Share on other sites

Har fått ut hylsa, de var ingen problem. Men expanderen er ødelagt.

Og vil ikkje dette skal skje igjen, har det skjedd 2 ganger så skjer det nok igjen.

Men hylsa sitter løst i hylseholderen, da er det som sagt hylseholder nr.2 frå rcbs. So skal gå til 6.5x55. Er det råd og få kjøpt en so sitter litt beire?

Link to comment
Share on other sites

Beste måten etter min mening er å bore opp hettelommen, gjenge opp med passende gjengetapp (f.eks M6) , så terse ut hylsa med en bolt.

Dette er en metode som alltid funker og du ødelegger ikke annet enn hylsa :wink:

ANBEFALES :D

Link to comment
Share on other sites

Tapper bare hylsen ned i smørebrettet for og få litt på kanten av ingangen av hylsa.

 

Er ikke helt sikker på hva du mener her? Vanligvis rulles hylsa på smøreputa slik at hele hylsa blir smurt utvendig. Deretter brukes en børste med smurning innvendig i halsen. Jepp, det er noe klin. Og jobb å vaske bort. Har du smurning kun på hylsemunningen? Det er i så fall altfor lite.

Damen fra RCBS forklarer det fint

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Ruller hylsen slik som du sier ja.. Men har ikke brukt børsten. Bare trykker hylsen nedi sann att det legger seg innom kanten. Får satse på og begjønde og bruke børstem, og det då ikke skjer igjen.

Men hylsene slarker mye i hylseholderen, tror ikke det hadde skjedd om hylseholdern knep bedre.

Link to comment
Share on other sites

Men hylsa sitter løst i hylseholderen, da er det som sagt hylseholder nr.2 frå rcbs. So skal gå til 6.5x55. Er det råd og få kjøpt en so sitter litt beire?

 

Ikke det jeg vet - Men jeg har en LEE hylseholder som er for trang for over 80% av .308 hylser.

Jeg ville ikke utelukke produksjonsavvik.

 

Oversikten:

http://www.handloads.com/misc/shellholders.asp

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Får prøve som Ivara skriver lenger oppe neste gang hylsen sitter fast. Da kan de hende expanderen greier seg :)

Gjør det.............da berger du det som koster penger :wink:

Trenger du hjelp..............så spør Ivara eller meg...........eller andre som har prøvd det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...