Jump to content

Zoli kombi 12/22 hornet


Kristianj

Recommended Posts

Tenker å skaffe meg en brukt Zoli kombi 12/22hornet til spetsjakt.

Børsa jeg har funnet er fra 90tallet, så det jeg lurer på.

Er det noen som har erfaring med gamle zoli kombier her som kan fortelle meg hva en slik er verdt?

Og evt. Feil slitedeler som bør sjekkes osv. Før kjøp?

 

Litt nybegynner på kombi her :) setter pris på all tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Zoli i 12/76 - .222 Rem for noe år siden. Denne var så å si som ny da jeg kjøpte den og like fin da jeg solgte den et par, tre år etterpå. Likte den veldig godt da den var god å skyte med. Traff flere lerduer med denne med sikte påmontert enn jeg gjorde med hagla... Det virket ellers som et godt håndtverk. Noen typiske svakheter var ikke jeg borti, men den var jo omtrent i nystand og hadde vel knapt sett skog før jeg kjøpte den.

 

En ting ble jeg obs på. Den rustet litt kjappere enn andre våpen jeg hadde, etter våte skogsturer. Rask puss var nødvendig. Ellers var det ikke noe jeg reagerte på i hvert fall. Virket bra på det aller meste. Likte ellers finishen på den. Min modell var fra omkring 2000. Den hadde kinnkappe og "snabel-forskjefte", dvs at framenden på forskjefte bøyde av nedover og var ikke avrundet som de eldre/andre modeller.

 

Jeg ville i hvert fall ikke hatt problemer med å kjøpe meg en Zoli kombi om jeg skulle hatt behov for det i dag.

 

Pris på en slik... Vanskelig å si. Er den strøken og har gått få skudd, mellom fire og fem tusen kanskje? Sjekk på Finn.no om det står noe lignende. Det som trekker ned her, er riflekaliberet. .22 Hornet er ikke det mest kurante i dag. De sintere .22'ene er nok mer populære. Når det er sagt, Hornet er et finfint småviltkaliber og er snillere med matviltet med fabrikkpatroner enn sinnataggene den er i "kule-slekt" med. Dessuten er det en kragepatron, som kombi-liebhabere mener er et must i brekkvåpen. Vær obs på at mens .222, som er ganske vanlig riflekaliber i Zoli'ene er lovlig på rådyr, mens .22 Hornet ikke er det, om det er et poeng. Kombi er jo et fint våpen til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Det blir kjøp på meg, prisen ble 4500,- med montasje (usikkert hvilken).

Tror det er en grei pris, rifleløpet har gått under 150skudd og hagla rundt 50.

 

Har sikkert våpen i mange år og skogsfugl vil jeg tro.

 

Det at 22hornet ikke er lov til rådyr er jeg klar over,jeg var litt skeptisk til dette først.

Men som du sier ko-stens , det er et fint kaliber til matvilt/småvilt plus at den bråker ikke så fælt for hunden på korte hold.

Jeg lader ikke selv (enda) så at det fins snille kuler i fabrikkammo er en fordel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vær obs på at det finnes to Zolier, Antonio og Angelio eller noe i den duren. Jeg kjøpte en Antonio på 80tallet, 20/6,5x55. Da ble det påpekt et Antonio var kvalitetsvåpen, mens Angelio var et billigere og simplere merke. Jeg har kombien fremdeles, tok nettopp skyteprøva med den. Et problem med den har vært at tennstftene er for sprø, begge er brukket og måtte skiftes ut. Ellers er børsa god. Men ved kjøp, sjekk fornavnet på Zolien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...