Jump to content

Krieghoff Luger


Mixerman

Recommended Posts

Min far viste meg i dag en Luger han har liggende i safen. Den fant han etter at sin far gikk bort, så dette er vel noe han har fått tak i rett etter krigen (var milorg) etter sin far, men vi vet ikke med sikkerhet hvor han har fått denne fra. Det er en Krieghoff Luger fra 1940. Den har alle serienr. riktige, utenom magasinet. Ser på nettet at eksemplarer som er mindre strøkne enn denne går for over 80.000 !!!! Kan dette virkelig være riktig?

Hvordan skal jeg gå fram for evt våpensøknad på denne her? Vil nødig at jeg må levere den til plombering :-( Da blir våpnet ødelagt, og verdien vil falle drastisk. Mulig vi selger den til samlere.

Kan sende bilder ved PM

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg orker å sjekke med kildemateriale om jeg husker riktig: Disse pistolene ble produsert i en serie på 10 000 stk. Leveransen ble avsluttet i 1938, så det betyr at en 1940-merket er satt sammen av overskuddsdeler og bør ha et serienummer over 10 000. Luftwaffe var mottakeren og mesteparten gikk til fallskjermjegere, som var Hermann Görings kjæledegger.

 

Jeg har sett eksemplarer med full dokumentasjon og komplette, nummerlike kolber og magasiner med perfekt seletøy priset over $20,000. De fleste pistoler uten papirer og ekstra utstyr går mellom $5000-$10,000. Da inkluderer jeg samtlige Krieghoff-Suhl serier.

 

Du må ha i mente at amerikansk prisnivå for våpen som er registreringspliktige i Norge er utrolig mye høyere enn hva du får av en norsk samler. Tilbud og etterspørsel styrer dette. Antallet potensielle kjøpere er mikroskopisk sammenliknet med vårt marked. Vurderer du å selge ut av landet må du nok belage deg på å dele kjøpesummen med importør og auksjonshus/detaljist.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Thor!

 

Pistolen har nr 10356. Ja jeg er klar over at jeg ikke kan forvente 100k for denne pistolen slik uten videre. Jeg skal ta den fra hverandre og sjekke delenummere. Hvordan kan jeg gå fram for å selge en slik papirløs pistol? Kan jeg bli tvunget til å plombere? eller kan jeg få tillatelse til å selge? Evt salg til utlandet kan også være aktuelt. Jeg har mere bruk for å kjøpe meg en god rifle for den summen jeg kan få for pistolen.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å kontakte ditt politidistrikt ved våpenkontoret. Siden pistolen har en plausibel bakgrunnshistorie har de mulighet til å la deg få den registrert på affeksjonsverdi - om de vil er en annen sak, det er opp til saksbehandler.

 

Ad verdi, så stemmer det som Thor skriver at hva amerikanske samlere betaler er ganske utopisk i forhold til hjemmemarkedet. Typisk går Krieghoff-Lugere for mellom 10.000 og 20.000 avhengig av tilstand her til lands, Lugere fra de mer ordinære produsentene går for 3.000 - 6.000. Hvis du også har originalhylsteret med beltehemper, altså ikke ombygget for web-belte, så trekker dette opp verdien med noen tusenlapper.

 

Å selge ut av landet kan nok virke fristende, men ta med i betraktningen at det er alt annet enn enkelt å få transportert våpen ut av Norge ved salg. Tidligere tok Posten seg av det, men det gjør de ikke lenger, du må sende det via spesialspeditør. Det er dyrt og komplisert, så finn ut av dette før du annonserer den utenlands.

 

Mitt forslag er å først få den registrert såfreemt mulig, og så prøve å få den inn på Nosk Våpenhistorisk Selskaps juleauksjon. Du kan kontakte sekretæren i Selskapet på nvhs@nvhs.com, han vil formidle kontakt videre.

 

Håper dette ordner seg, det er en altfor fin pistol til å ødeleggs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe den er verdt mellom 10000-20000KR, du vil få mye mer for den hvis man selger den til eks Tyskland eller USA.

Krieghoff produserte mellom 1934 til 1945 13850 lugere i deres fabrikk i suhl, 1650 av disse ble solgt som sivil versjon.

I 2006 startet Krieghoff produksjonen av 200 nye lugere for samle markedet med serie nummer 18001 til 18200, eneste forskjellen

var at disse ble levert med bakelitt skjefte, spesial laget aluminiums koffert sertifikat og ektehetsbevis.

Prislapp rundt regnet over i kroner 130 000KR.

Link to comment
Share on other sites

Stas med bakelitt da.

 

Orginale svarte (og pene) bakelitt grep som passer Krieghof rammen går for ca 450 dollar. I motsetning til selve våpenet, er det en mer "internasjonal" pris.

Tilsynelatende identiske, men for Mauser går for ca 250USD. Også det en grei slump penger.

 

 

Blir litt OT dette, men våpen produsert for å være samleobjekter, går skjelden så mye opp i pris.

Noe enkelte Winchester "memorial" eiere har vanskelig for å tro.

Link to comment
Share on other sites

De lever i trua til de må selge. Marked er marked og slike våpen kommer aldri til å bli noe annet enn veldig trange nisjeprodukter. De har lite historisk preg over seg og verdien detter som en stein hvis man bruker dem.

 

Svært mange former for våpentilbehør og deler følger tendensen du nevner. Siden man kan selge det fritt via nettet og på toppen av det hele må konkurrere mot militariasamlerene blir prisene både like og høye. Jeg har f.eks. opplevd å betale mer for bajonett med balg enn jeg betalte for rifla den går på.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er slett ikke uvanlig at tilbehør får nærmest lattelige priser.

I kjølvannet av dette er det også mye forfalskning ute og går, man må vite hva man kjøper.

 

Apropos vite hva man har.. dette er MEGET pen Krieghoff luger som jeg tok bilde av i ett museum på Frøya.

img_7760.jpg

 

Og dette en Erfurt..

img_7761.jpg

 

Trolig er dette våpen donert fra en samler, og/eller utlånt fra forsvarsmuseet.

Link to comment
Share on other sites

De så strøkne ut de der to (vel .. Erfurten er noe rusten ser det ut som når man forstørret bildet). Luger er kommet så høyt i pris her borte at man kvier seg for å skyte med noe annet enn slitne frankenstein eksemplarer.

 

Slikt sett har jeg egentlig ikke noe i mot å kjøpe nyproduserte Luger, Garand, M1/M2 Karabin osv. Da er det uansett som bruksvåpen for koseskyting - ikke som samlervåpen - jeg kjøper dem.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Stas med bakelitt da.

 

Orginale svarte (og pene) bakelitt grep som passer Krieghof rammen går for ca 450 dollar. I motsetning til selve våpenet, er det en mer "internasjonal" pris.

Tilsynelatende identiske, men for Mauser går for ca 250USD. Også det en grei slump penger.

 

 

Blir litt OT dette, men våpen produsert for å være samleobjekter, går skjelden så mye opp i pris.

Noe enkelte Winchester "memorial" eiere har vanskelig for å tro.

 

Disse ble levert med brune bakelitt grep, og den kalles for 2006 Limited Edition Krieghoff Parabellum 08.

Fant igjen brosjyren på de nå nettopp :D

Å jo de var priset til rundt 16500 euro.

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si hvilke tanker som gikk gjennom hodet, når kjetting og taustump ble valgt for å vise den fram..

Trodde først den var reblånert husker jeg, svært lite slitasje av hylster og bruk.

 

Det er dessverre ikke uvanlig at enkelte museum mangler kompetanse/penger til å ta vare på ting.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye gog god informasjon.

Nå er det sendt inn søknad via min fetter som har vært medlem i pistolklubben i 25 år. Har meldt meg inn i pistolklubben selv, og kan da etter en stund søke selv om å inneha våpnet. Håper det går veien!

Har fått Lugeren takstert via et lass med bilder fra en oppkjøper i USA, og han kunne lett si at verdien på våpnet var 9.000 til 11.000 dollar. Jeg er ikke samler, så får jeg en god pris, så har jeg mer bruk for ei god jaktrifle.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...