Jump to content

Blaser r8, rust ?


Blaserproff

Recommended Posts

Hei, jeg har et lite spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

 

Når jeg skulle demontere og pusse r8`n i dag da så jeg en del brunskjær på stålet blandt annet på enkelte smådeler inne i sluttstykket.

I tillegg var det en del på den bakre delen av glidekassa (den delen med 2 torx skruer).

Når jeg tok litt wd40 og våpenolje å pusset over så ble lappen rødbrun, er dette nødvendigvis rust eller kan det være tørket gammel våpenolje? Har noen av dere lignende erfaringer? Kan også nevne at overflatene på stålet er helt glatte så der er ingen groper eller lignende.

 

Håper på mange svar :)

Link to comment
Share on other sites

bruker brake free clp på alle overflater, bruker også wd 40 på smådelene inne i sluttstykket. Den står lagret tørt og godt i romtemp.

Forrige gang jeg tok den med på jakt regnet det mye, da plukket jeg den sønder og sammen, oljet hver kring og krok. Rart at den skal ruste

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett i det, er bare så rart, jeg har vært så nøyen med å olje overalt :cry:

 

Har flere Blaservåpen selv, og er en av de som er storfornøyd wink:. Lever ikke i dødsangst pga. Gardena :wink: ..nok om det.

Blaser har vel det de kaller plasmanitrering, som skal være, og som jeg selv har erfart, meget rustbestandig.

Jeg er dog i tvil om de bruker denne på deler inne i sluttstykket ( vi kaller det vel "bolten" på en R93/R8 ?).

Fikk byttet en bolt på en R93 for et par tre år tilbake. En tennstift som knakk, uten dramatikk.

Fikk ny bolt/sluttstykke uten diskusjon :thumbup:

Det jeg la merke til på det nye, var at delene innvendig hadde forskjellig farge grad. Som "vanlig" blånering/brunering kan gi. Har ikke opplevd rust tross farge.

Hvis delene er blånert på vanlig vis, kan de ennå inneholde salter, som vil utskille rust dersom det ikke er tilstrekkelig rengjort. Til prisen de tar, burde balsam, og conditioner være inkludert. Uansett, ta det opp med leverandør. Mulig reklamasjon ?

 

Skal ikke være noen svovelpredikant for Frog Lube, men har smurt inn det meste jeg har, som kan ruste, og konkluderer foreløpig "Best in test"

Link to comment
Share on other sites

Bilder ville kunne redusere spekulasjon...

 

Har opplevd rust utvendig på løp, har derfor coated det meste utvendig.

 

Også fjær og små deler som låser avtrekket på plass har jeg rust.

Men ikke værre en at det kan pusses vekk etter jakten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...