Jump to content

ID av en gammel AYA


My2Cents

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger litt hjelp av ekspertene her inne i ID av en AYA hagle jeg skal overta. Denne ble kjøpt for mange år siden av en engelskmann som solgte den videre til en i slekta mi for en god slump penger - og nå skal den altså videre til meg. Den er ikke skutt med siden slekta kjøpte den på 90 tallet og det foreligger ikke våpenkort eller registrering. Hvordan jeg da skal gå videre mht. å få dette registrert på meg er også et annet spørsmål.

 

Men altså - hvilken modell og når ble denne produsert? Det er en side by side 12/70 men det er alt jeg har greid å lest meg til. Står det noe om trykk også der kanskje? Er det safe å ta en god puss og skyte? Tenkte å kjøre litt enkel leirdueammo først.

 

normal_FullSizeRender.jpg

 

normal_FullSizeRender_4.jpg

 

normal_FullSizeRender_3.jpg

 

FullSizeRender_2.jpg

 

FullSizeRender_1.jpg

 

normal_FullSizeRender_1~0.jpg

 

normal_FullSizeRender_2~0.jpg

 

normal_FullSizeRender~0.jpg

 

normal_IMG_5851.JPG

 

normal_IMG_5852.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott børse :)

Nå kjenner ikke jeg Spansk stempling.

Det kan være en ide å få en børsemaker til å ta en sjekk på den.

Ikke skyt stål eller harde haggel i denne.

Den kan nok være litt lav i kolben, ser ut til att den er bygd for "høye skudd" (drivjakt på fugel).

Hadde det vert Tysk stemling ville jeg sagt den var fra Desember 1920 :wink:

Lykke til med ett vakkert våpen :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Skriv en forespørsel med serienummeret til Aya så får du svar etterhvert angående produkuksjonsår og modell.

Det skrives at den ble kjøpt av slekta på nittitallet og er vel isåfall ulovlig uregistrert siden registreringen kom i 1989?

Link to comment
Share on other sites

Flott hagle som du må ta godt vare på.

I følge serienummeret er den produsert mellom 1978 og 1983. Når det gjelder model kan det være flere. XXV, Nr 2 osv. Modellene er i grunnen bare et utgangspunkt og kan bestilles med ulike løpslengder, sikteskinner, gravyre osv. I tillegg har ulike land noen "egne modeller" som Countryman osv.

AYA pleier som allerede sagt å være greie med å svare hvis en sender de en forespørsel.

Link to comment
Share on other sites

Skriv en forespørsel med serienummeret til Aya så får du svar etterhvert angående produkuksjonsår og modell.

Det skrives at den ble kjøpt av slekta på nittitallet og er vel isåfall ulovlig uregistrert siden registreringen kom i 1989?

 

Tvungen registrering på hagler kom 1/10 1991 så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Litt oppdatert info - hagle ble kjøpe FØR 1990 - var en annen hagle som var på 90 tallet. Takker for info alle sammen, skal sende en forespørsel til AYA og svarer dere tilbake når de har svart meg. Så tar jeg turen til Politiet og ordner det formelle slik at alt er iorden.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg allerede fått svar fra Carmen i Spania.

 

Det er en No.117 og produksjon av denne modelen stoppet for lenge siden. Det er den eneste informasjonen de har i sine arkiver. 117 modellen er lignende som No.2 men "lower in engraving and

upgraded wood stock".

 

Ei bra børse m.a.o. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...