Jump to content

Ballistisk testmedium fra Rema 1000


spindrift

Recommended Posts

Det meste er testet fra før. Hvis man søker her og der på verdensveven, finner man oftest en noenlunde kompetent person som har testet patronene dine på forskriftsmessig måte. Men noen av oss liker jo å "gjøre selv".

 

Jeg, for min del, har aldri skjønt vitsen med den kvalme, klissete substansen som kalles "marsipan"- før nå. Jeg ble oppmersom på disse pølsene med tung, viskøs masse i hylla med bakevarer på den lokale matbutikken, en vanlig kveld jeg hastet forbi reolene for å samle mat (jeg må motstrebende innse at jeg er mer samler enn jeger for tiden). Billige var de og, 10 norske kroner for en halv kilo. Jeg kjøpte sporenstreks 1,5 kilo, til en samlet sum av 30 kroner. Marsipanen ble eltet sammen til en lang pølse, og deretter beskutt fra 10m med .22lr og diverse ammunisjon. Dette viste seg altså å være den beste anvendelsen av marsipan jeg hittil har sett. Jeg skal ikke garantere at konsistensen samsvarer med noen jaktbare viltarter, men man får et fint inntrykk av ammunisjonens relative egenskaper. Videre er det enkelt å kna marsipanen sammen igjen for et nytt forsøk. Eksempelvis;

 

RWS subsonic: Rask ekspansjon, moderat kavitasjon, 12cm penetrasjon, perfekt soppform

Federal 36grs HV HP: Rask ekspansjon, stor kavitasjon, 15cm penetrasjon, perfekt soppform

CCI segmented subsonic: Veldig rask ekspansjon, stor kavitasjon, 7cm penetrasjon- og ja, den gikk i filler som lovet.

Topshot standard: Ingen ekspansjon eller kavitasjon, penetrasjon 19cm

 

Noen har kanskje betenkeligheter med å bruke mat til slik lek og moro, og det har jeg forsåvidt forståelse for. I prinsippet kan man kanskje spise marsipanen etterpå. Man har jo da gleden av å spise noe man har skutt selv, hvilket apellerer til oss jegere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket minner meg på en kamerat som kjøpte marsipan og skar passende "medaljonger" som han forsiktig og sparsommelig spiste.

 

For de som har etiske begrensninger på å bruke mat:

 

Ballistic gel

http://www.wikihow.com/Make-Ballistics-Gel" target="_blank

 

Den er gjenbrukbar.

Når den er passe "skutt" bare varmer du det hele forsiktig i f.eks ett varmeskap/ovn og tunge metaller faller til bunns.

Da er det bare å tålmodig vente til produktet stivner.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne bilder av pakningen også.

Jeg er akkurat tilbake fra den lokale REMA 1000 og

der hadde de kun bedre merkemarcipan (sekunda ikke) av velkjent merke.

Henholdsvis NOK 116 og NOK 266 per kilo.

Det skader ikke å ha 2 kilo prisgunstig marcipan på luringa.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvilket minner meg på en kamerat som kjøpte marsipan og skar passende "medaljonger" som han forsiktig og sparsommelig spiste.

 

 

Noen luringer som skulle gå over Grønnland la hodene i bløt og fant ut at marsipan var den perfekte eksepdisjonsmatvaren, xxx gram pr person pr døgn. Enkelt og griet, bare å fylle i Parispulken og legge i vei.

Og nei-de kom ikke over, men ble hentet ut etter kort tid; med alle forstoppelsers mor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg smuttet innom den lokale REMA 1000 5 kvartaler borte.

 

Jeg fant REMA 1000 marsipan plassert uprominent øverst på hylla

minst mulig synlig i en anonym pappeske,

(Jeg fant to kartonger med appelsiner også og trente jegerinstinktet

ved å plukke ut små Marokkanske appelsiner med tynt skall - De er som regel saftige og fine mens de store med tykt skall gjerne er tørre og grusomme på denne årstiden.)

 

NOK 9.90 per pølse med 500 gram - Jeg sikret meg 2 kilo.

Jeg har ingen planer om å bruke dem men det skader neppe med 2 kilo sikringskost på hylla :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...