Jump to content

Weaver micro trac 1,5-4,5


thomasmart

Recommended Posts

Jeg hadde et Weaver Microtrac i 4x32 for mange herrens år siden.

Med forbehold når det gjelder hukommelsen var dette sikter med 1 toms stålrør produsert i sin helhet i USA (inklusive linsene)

Microtrac var Weaver sin betegnelse på justeringssystemet og skulle gi en bedre repeterbarhet.

Tror kvaliteten var bra sett ut fra tidens US-standard.

Hadde i hvert fall aldri mekaniske problemer med siktet og det var et stort steg opp i kvalitet fra det Bushnellsiktet det erstattet.

 

Våpen/Våpenjournalen hadde i ett av sine nummer en reportasje fra Weaver-fabrikken.

Årstall er jeg svært usikker på, men sent sytti-eller tidlig åttitall?

Link to comment
Share on other sites

De lå vel på snittet av amerikansk jaktoptikk i sin tid?

Begrepet kvalitetsoptikk kan jo være relativt, men siktene bør sees i sammenheng med datidens amerikanske "standard", og da konkurrerte de med bla. Leupold og Baush & Lomb, Redfield, Simmons m.m.

 

Mener også at Weaver hadde romslig øyeavstand.

At siktet er lite verdt i dag i sammenheng med våpenhandel er jeg enig i.

Det bør følge med gratis på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Weaver El Paso kikkerter har dårligere linser enn datidens amerikanske toppseriekikkerter som Leupold VXIII og Redfield. Teknisk, spesielt med MicroTrac, er Weaver El Paso lysår foran alt Leupold, Redfield og Burris produserte på den tiden.

 

Jeg har en T10 og en T16 som etter 35 års jevn bruk teknisk fortsatt er spot on og benyttes til baneskyting.

 

Til jakt hadde jeg nok brukt noe annet enn Weaver El Paso idag..

Link to comment
Share on other sites

Takker for info. Den kikkerten sitter på en drilling jeg muligens skal kjøpe, men ifølge selger er det en kvalitetskikkert. Jeg mener nå kansje ikke at weaver er det i mine øyne.. men men vi får se i morra. Var litt slark i mellom kolbe og låsekasse. er det ett stort problem å løse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...