Jump to content

ladedata .22 K-hornet


flyfisher

Recommended Posts

Har noen ladedata og eventuelt brukererfaringen med .22 K-hornet ?

 

Jeg sitter med en aldeles nydelig fallblokkrifle og skal prøve å sy sammen litt forskellige ladninger.

 

Bruks området er i første omgang fuglejakt, sekundært revjakt. Til førstnevnte ønsker jeg helmantel og en blyspiss med omtrent samme referanse -les; vekt og fasong jeg vil tro at 45 grains kuler vil gi optimalt resultat

 

Hittil har jeg forsøkt litt forsiktig, men har erfart at selv små økninger så går trykket rett i taket.

Ladedata (max)for vanlig Hornet er fulgt hittil for jeg får klare indikasjoner på for høy trykk hvis disse overskrides med 0,5 grain

 

Feks. 45 grains Sierra ladet med Hodgdons 4227 10,5 grains gir 754 m/s men gir klar melding på høyt trykk med treg hylseekstrasjon og flate hetter.

 

Noen som har en god resept å dele ?

Link to comment
Share on other sites

Tør ikke gi deg noen konkret resept, men en tanke slår meg siden du sliter med overtrykk såpass fort; har du sjekket friflukten i våpenet ditt med disse ladningene? Jeg tror du muligens bør justere settedybden en smule, rygge ned ladningen 10% og jobbe opp nye. Hogdon-krutt har jeg ikke erfaring med, men om du snakker VV, tror jeg nok adskillig flere her inne har tips å komme med.

 

Du har vel ikke et bilde av nurket? Jeg elsker slike smekre fallblokkmekanismer :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen K-Hornet selv, men lader litt for Hornet.

De ladedataene du oppgir er ca "normalladning" for hornet i følge ladeboka. Men i følge ett ladedatahefta jeg har fra Hodgdon så oppgir de 9gr H4227 og 45gr kule, for Hornet.

Så jeg tenkte at hvis du har litt tykke hylser så kan det godt hende at det stemmer at du når max ladning for K-Horneten din med 10,5gr H4227.

Men har du forsøkt å lade med annet krutt? N110 feks? Kanskje den kruttlotten med H4227 som du har er litt "hissig".

Link to comment
Share on other sites

I Våpenjournalen nr 1 1994 står det en artikkel om 22 K-Hornet skrevet av Eirik Moen. Tar meg friheten til å liste opp ladedataene her.

 

CCI BR hetter er brukt i alle ladninger.

 

Speer 40 SP

N110

10,5 - 11,2 grains

Hastighet 2706 - 2892 f/sek

 

Hornady 45 SP

N110

10,5 grains

Hastighet 2683 f/sek

 

Speer 45 SP

N110

10,5 grains

Hastighet 2772 f/sek

 

Speer 50 TNT

N110

10,1 grains

Hastighet 2501 f/sek

 

Norma 50 SP

N110

9,9 - 10,3 grains

Hastighet 2455 - 2511 f/sek

 

Lapua 55 SP

N110

10,3 grains

Hastighet 2543 f/sek

 

For Blykuler.

Lyman 45 RN

N110

9,5 - 10,2 grains

Hastighet 2595 - 2635 f/sek

 

Lyman 50 FP

N110

9,5 - 10,1 grains

Hastighet 2431 - 2562 f/sek

 

RCBS 55 SP

N110

9,7 - 10,3 grains

Hastighet 2368 - 2455 f/sek

 

Håper dette kan være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

8 grain N110 er oppgitt som maks bak en Norma 50 FMJ i Ladeboken utg.6 i en vanlig Hornet. Så den bør være veldig sikker i din K. Ville ha økt ladningen i 0,2 grains intervaller til du nærmer deg maks dataene til Eirik Moen. Gi patronene minst en mm friflukt, helst litt mer. Det er brukt Remington hylser og Remington 6 1/2 hetter i nevnte ladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...