Jump to content

"Ghost ring" på Kongsberg-Mauser?


Milvet

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med eller synspunkter på å erstatte baksiktet (diopteret) på en skytterlagsmauser (f.eks. M67) med "ghost ring", for å få bedre oversikt på elgpost?

Evnt. å montere ghost ring, eller enkelt justerbart skur, på fremre låskassebro?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har grådig lyst på en M67, som etter min mening er den vakreste boltrifle av alle, og som jeg skjøt ganske brukbart med i forrige årtusen.

 

Nå har dybdeskarpheten gått litt ut på dato (lesebriller + 2.0) sånn at jeg er redd diopteret blir litt loddent i kantene hvis det står for nær. Men det hadde fortsatt vært moro å skyte storviltprøve med "jernsikter". :)

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen min med ghost ringer stammer fra Marlin bøylegeværer og der fungerer de aldeles utmerket. Ser ikke at det skulle være noen stor forskjell for en boltrifle. Du kan jo prøve med å borre opp en diopterskive til sånn passelig ghost ring hull først. Det vil nbli mer "mat" rundt hullet - men du vil få en bra pekepinn på hvordan det kommer til å fungere. Det er jo tross alt det som er inni hullet du skal konsentrere deg om :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...