Jump to content

Hvor lenge varer hylsene??


Mauser VZ24

Recommended Posts

Har noen peiling på ca hvor mange ganger Rano hylsene tåler før de sprikker i halsen ved ladning rundt 850 m/s?

Dette har en del å gjøre med hvor romt kammer du har og hvor mye du presser halsen. Du kan jo måle halsen på en hylse som er avfyrt, den kan f.eks måle .300 tommer. Hvis du da presser den ned til .280 i dien blir det mye gymnastikk på messingen og den arbeidsherder raskt. Har du en trangere kammerhals og bruker die med bøssinger tilpasset hylsene dien kan de få et lengre liv.

Link to comment
Share on other sites

Mine Remington Nickel hylser i 300WM har tatt kvelden etter den 4 ommladingen. Gikk over alle etter og ha helpresset dem. Men når den de fikk satt på kulen Sierra 180gr Gameking så fikk de ørsmå sprekker i ca 1/2parten av de 50 jeg ladet. Vil ikke skyte dem opp så Vurderer og legge den ut til salgs nå på QXL for orker ikke og slå ut 50 ferdigpatroner nå. Selge som defekte/samleobjekt. I ringen er der sprekkene har kommet.

normal_16102008229.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er små, langsgående sprekker i halsen medfører det ikke noen fare å skyte dem. Har skutt mange slike, både bevisst og ubevisst, og aldri merket noen forskjell fra de usprukne. Bruk dem til trening og kast hylsene etterpå. Jeg betviler at noen vil kjøpe dem på qxl dersom de er hjemmeladde med sprukne hylser.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen norma hylser i 300 win mag ca 12 ganger. Helpresset alle ganger..! mens noen har sprukket etter ca 5-6 omladninger. Remington hylser vil jeg helst ikke se, da det blir fettbuler uansett hva jeg gjør med dem..De har heller ikke tålt for mange helpressinger..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...