Jump to content

7mm/180 Berger på langhold


remington700

Recommended Posts

Skjøt litt med en 7mm RM på is i vinter. Eieren av børsa forer den stort sett med 180 Berger Hybrid i drøye 900 m/s. Den gikk knallbra på alle hold ut til 1200m, med god signatur som skyting på is gjerne gjør. Problemet kom da vi prøvde oss på 1500m (kan og ha vært 1600, men mener å huske det var 1500). Vi så absolutt ingenting, ikke noe treff/bom, selv ikke gjennom spotteren. Skjøt vel 6-7 skudd før vi ga opp.

 

Umiddelbart tenkte jeg at kanskje ikke signaturen var god nok til å spotte treffene. Jeg tok åpenbart feil, for han hadde også noen ladninger med 175 SMK (7mm) liggende. Og selv om disse har en lavere BC og lavere Vo (880 ca), var treffene relativt greie å spotte på 1500m, og samlingen ikke så aaaltfor værst heller.

 

Spørsmålet er hva som skjedde med Hybriden? Jeg tror den ikke tålte overgangen til trans/subsonisk, ser på div ballistikkalker at den ligger på rundt 340 m/s @ 1500m under forholdene vi hadde (950 hpa, -5c). Fant også flere på div amerikanske forum som også hadde dårlige erfaringer med 180 Bergeren når den nærmet seg mach 1.

 

Er det andre her på forumet som har lignende erfaringer, evt tvert om?

Link to comment
Share on other sites

Problemet kom da vi prøvde oss på 1500m (kan og ha vært 1600, men mener å huske det var 1500). Vi så absolutt ingenting, ikke noe treff/bom, selv ikke gjennom spotteren. Skjøt vel 6-7 skudd før vi ga opp.

Her jeg sitter har jeg ikkke loggboka, og husker ikke helt om jeg har skutt 180 Bergeren på så mye over 1500m, eller de eksakte holdene i Sokndal, jeg husker heller ikke om jeg traff over eller under i forhold til verifiseringen på kortere hold. Har også brukt den på Bane 14, iallefall ut til 1525m, og trolig lenger siden vi først var i gang med langholdene - kan ikke huske noe om kuler som "forsvant".

Men jeg mener det var noe, med at den gikk høyt over eller under det verifisering på 1000m skulle tilsi.

 

Iallefall har jeg skutt den flere ganger på 1540m, med godt, eller forventet resultat i forhold til vind - da på SBSKs 40cm gonger - som er forbanna små på 1540m hold... Og når en treffer de, så er det ikke noe feil iallefall. I både sommer og vintertemperaturer. Jeg har kjørt en forholdsvis moderat utgangshastighet rundt 870-880m/s, i et 1:9" løp.

 

Det som er å si ellers om slike forbanna lange hold, er at en ofte bommer, og har en f.eks. temperatur eller trykk feil, så er en fort en drøss med klikk av, og er ikke BC 100% rett, så er en en drøss med klikk av. Og om ikke avstanden er rett målt, og nøyaktig målt, ja så er en en drøss med klikk av... Og i litt vind, ja... du vet :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I begge tilfellene dere nevner er den vel ikke over mach 1 hvertfall.

Jeg bladde litt i loggene, og så at jeg kun har skutt 3 "ganger" på 1540m, 2 ganger på 1525m, og noen flere på 1405m. Den ene gangen på 1540 har jeg notert "tvilsomt" i loggen, men plottene av treffpunkt viser en høydespredning som knapt er større enn gonghøyden, 40cm - om en tar hensyn til at noen av skuddene er skutt med 17.3mrad oppslag, og noen med 17.5.

Det var mye og variabel vind, og det er en sidespredning på ca 1.5m... 3 av 15 skudd ble ikke sett nedslag etter, inkludert det første. I ettertid skjønner jeg ikke helt hva som var tvilsomt.

De andre øktene viser mere runde samlinger, som er noe større enn gongen, og med rundt 1/3 treff.

 

To spottere ser mer enn en

P1010591_zpsfb6fcb9d.jpg

 

Litt avhengig av temperatur er denne ladningen subsonisk fra 1450-1500m - en skal jo og huske at det er dramatisk stor forskjell på treffpunkt etter temperatur og trykk på disse holdene. Idag måtte jeg brukt over 200 klikk...

 

1500m er langt

P1010592_zps86641192.jpg

 

Det er langt å skyte, og det er langt å se etter treff. Og det skjer lite ved treff, da er "ustabile kuler" eller andre forklaringer gode å ty til ;) En stor del av grunnen til at det er "lettere" å skyte langt med 338LM er faktisk at det er veldig mye lettere å se hvor en treffer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Det er langt å skyte, og det er langt å se etter treff. Og det skjer lite ved treff, da er "ustabile kuler" eller andre forklaringer gode å ty til ;) En stor del av grunnen til at det er "lettere" å skyte langt med 338LM er faktisk at det er veldig mye lettere å se hvor en treffer.

 

K

 

Sant det! Hadde vi bare skutt 180 Bergeren hadde jeg bare tenkt manglende signatur, men at 175 Sierraen var relativt grei å spotte, fikk meg til å lure. Må prøve igjen en gang, er nok en eller annen feil vi gjorde som førte til at kulene traff et annet sted enn vi så. Helt sikkert en ganske elementær feil også...

 

Gjennomgående meget gode og informative innlegg fra deg M67!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...