Jump to content

.303 savage i m 1899


sellik

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med hverken 303 Sav. eller model 99 bøylerifle. Men jeg tok en kikk i boka Cartridges of the world. Der står det at denne bøylerifla kan bruke spisse kuler, og jeg siterer: "Many handloaders still use the 303 Savage with 150-grain spitzer bullets loaded to about 2500 fps." Da begynner man vel å nærme seg en storviltpatron?

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget for info ! Har ei m1899 på handa og lurer på om det er mulig å bruke den lovlig som hundeførerbørse i skogen . Modellen blir jo kamret for .308win så at den er sterk er utvilsomt . Å forandre den til et annet og mer potent kaliber er jo også mulig , men sikkert jævlig dyrt i forhold til hva man sitter igjen med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Savage 99 - en Takedown i .22Savage HP i fra 1927

Det hevdes at stålkvaliteten på de eldre utgavene er "bløtere" enn de siste som ble kamret i .308

Få noen til å sjekke "Handloader" ladedata for kaliberet.

Endring til annet kaliber er ikke greit - patronheisen er bygget for spesifikk patron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måler 0.308". Om kula koner av rett over "Canelure/krymperilla" er jeg usikker på. Patronen jeg har er en original fabrikkladd Remington. I min Cartridges of the World står det .308".

 

Når jeg tenker etter så har jeg også lest .311" et sted, men finner ikke hvor i farten.

 

Når jeg leter litt finner jeg i www.hodgdon.com ladedata så oppgir de .311" :wink: Faktisk en annen diameter enn boka nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for tilbakemeldinger . Ut fra de opplysninger jeg har skal kulediameter være .308 . .303 British derimot har .311 diameter . Ut fra bildene vaquero la ut bør volumet i .303 savage være minst like stort som 30-30win da hylsa er tykkere i bunnen . Har hørt at det fins de som har ladet 30-30 til godkjent storvilt med spisskule i ruger no 1. Det er jo en solid lås og jeg er litt betenkt med å teste slikt i en LR . Har lest meg litt opp på denne mekanismen etter at Svein Solli bygde om en slik fra 308 - 358win . Han lagde liksågodt ny stokk i masurbjørk eller var det flammebjørk til kreasjonen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke bry deg om hva som er oppgitt som kulediameter. Mål løpet ditt, det er i det du skal skyte. Kulene skal være samme som riflingsdiameter, eller et hår større. Bank en blykule gjennom løpet og mål største diameter, da har du riktig kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

Til Per-s Jeg har ikke kjøpt børsa enda , og ønsket litt opplysninger om kaliberet . Dersom man kan lade den opptil kravet blir det muligens handel . Snedig børse som ingen i bekjentskapskretsen har og det ville jo vært steike gildt å få skutt en elg , med ei børse fra begynnelsen av forrige århundre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...