Jump to content

4mm flobert kurtz ohne kugelen


Pzhagen

Recommended Posts

Hei! Jeg vet ikke om dette er rette forumet, mne det ser ut til at kompetansen om spesielle patroner sitter her. Jeg har en gammel Zimmerschützen i 4mm flobert kort uten kule. Denne er i god stand, men eneste plassen jeg har sett at de selger disse patronene er i Tyskland. Er dette noe som noen har i Norge, og hva klassifiseres dette som siden det ikke har prosjektil?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser det så må det være et innendørs-gevær (Zimmer) Vil tippe at man la et hagl av rett størrelse inn i løpet og satte løspatronen bak. Virker merkelig at man ikke hadde/brukte komplette patroner?? Patroner med rundkule finnes jo også, to hylselengder.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra hva jeg har funnet ut om riflen så var det en innendørs rifle til bruk om vinteren. Det skal legges inn en liten rundkule foran i mekanismen og 4mm flobert bak. Riflen er litt spesiell, der det kun er fremste 30-40 cm av løpet som er løp. Resten er kun for å få full lengde på riflen og inneholder kun "støtstang" til avfyring.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

De flaskeformede kan også være til innleggssett for krag og mauser der det ble lagt inn et subkaliberløp inne I det opprinnelige. patronene ble så lagt I løskammer som fungerte i mekanismen. Disse var randtente såvidt jeg husker.

Jeg skal se om jeg kan få tatt bilder av et slikt sett.

Link to comment
Share on other sites

De to andre er andre varianter jeg har. Jeg har aldri sett våpnene disse er ment brukt til.

Jeg har sett og modifisert en liten revolver, som kunne benytte slike flaskeformede patroner. Min bror hadde med en liten rustfri (SA) revolver, med hjem etter utenlandsopphold (sjømann) ca 1960. Alt var i rustfritt stål og den hadde 5 skudds tønne, samt oppfellbar avtrekker. (Mener den var mindre enn en S&W Chief Spesial) Han syntes dette var en morsom kurositet og kjøpte den. Men brydde seg ikke om å kjøpe med ammo. Etter hvert fikk jeg denne revolveren og boret den opp med en vanlig drill (5,5 mm bor), så jeg kunne bruke 6 mm Ekenøtter i den. Mulig jeg også skjøt 22 Long i den, men er ikke sikker. Tror kalibret var 4,5 mm Flobbert og ikke 4 mm.

 

Det var ukjent for meg at slike Flobert patroner ble brukt i rifler. (Og så langt jeg vet, er alle Flobert patroner RF). Men jeg vet at det er produsert mange små pistoler (bl.a. et løp, to løp og revolvere), fra og med kal. 22/6 mm Flobert og mindre kaliber. Har for øvig en kurositet, som skyter startpatron i 3 mm Pinfire. Et 3 mm hagl forran, fungerer som kule, hvis en ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Fra venstre et fyrstikkhode med to 4mm. for innleggsløp. Deretter en vanlig .22LR og .17HM2. .22 Short. Diverse eikenøtter.

Vi snakker ikke om storvilt her, men holder sikkert kravet til voksen spyflue :?

Jeg er generelt ikke interesert i patroner. Kun de jeg har behov for.

 

Ser du mangler den flaskehals patronen jeg hadde våpen til.

 

At alle patronene du har bilde av her, ikke duger til mer enn en spuflue, så tar du feil. På kort hold, så kan selv noen av de minste skape livstruende situasjoner. Men jeg kan "hoppe" til Ekenøtt. De som har brukt denne, vet sikkert det samme som meg. I rifle brukte vi å skyte trost på opp til ca 45 -50 meter med den patronen. Og jeg har skutt skjærer på ca 30 m. Og på 10 m skjøt jeg gjennom 23 mm, eller var det 19 mm bord. Dette var den spisse typen av Ekenøtt. Tror de var produsert i Norge.

 

Kan nevne at en fjern bekjent, som hadde samme 3 mm pinfire lekepistol som meg. Han ladet en gang opp sin pistol og brukte et 3 mm blyhagl foran som kule. Han satt i stua og skjøt på en blomst, som stod "i" vinduet. Thermopan-glasset gikk i stykker! Jeg ville ikke stilt opp på få meters avstand, fra et slikt leketøy. Hva kan det gjøre på 1 m, eller 10 cm? Leketøy?

Link to comment
Share on other sites

Den siste setningen var ikke seriøst ment, det var litt fleip selvfølgelig. En tidligere bekjent hadde skutt gjennom et garderobeskap i stål med ei slik lita nøtt. Dette ble meg fortalt en gang på 70-tallet, jeg husker ikke med hva, uvesentlig siden den går inn i er børse med innleggsløp. Du hadde sikkert fått gjennomskyting på ei stor rotte om nødvendig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...