Jump to content

Kondens i kikkerten


mortenbohmer

Recommended Posts

Hei

 

Håper dette er rett forum, har en forholdsvis ny Nikko Sterling kikkert montert på min rifle. Den har vært med 5-6 turer ut, men har nå fått samlet en del kondens inne i kikkerten. På post i natt avtok det noe ettersom det var kaldt, men når jeg kom hjem igjen, så er kikkerten helt hvit av kondens når jeg se på glasset i enden av kikkerten.

 

Hva kan man gjøre med slikt ? Er kikkerten punktert eller er dette helt naturlig og fikses med litt god rom-temperatur ?

 

Skal ut imorgen tidlig igjen, så fint med noen raske innspill :)

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, skjønner at det ikke skal være slik, det er jo svært upraktisk :(

 

Modellen er en Nikko Stirling Diamond 3-12x56

 

Men om dette er typisk for produsenten/modell vil jeg ikke tro, om ikke andre har opplevd tilsvarende så er vel dette uflaks for min del.

 

Vet det er livstid garanti på denne, så tar det med sjappa på lørdag.

 

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Æsj, mister jo mange jaktdager nå..... ihvertfall 2 da....

 

Noen tips om hvordan man kan motarbeide kondensen/jobbe den ut av kikkerten ? Har lagt rifla på varmekablene på bådet i noen timer, men det har ikke hjulpet. Vet at kulda fjerner det midlertidig, men har ikke lyst til å legge rifla i fryseren :)

 

Ser noen taper fast slike håndvarmer poser til kikkerten, men det er kanskje ikke for å fjerne kondens på innsiden ?

 

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Er det kondens inne i kikkerten så er det fukt inne i den. Enten fordi den er utett, eller fordi det er fuktighet i lufta som er der inne. Uansett så vil ikke problemet bli permanent borte av seg selv. Altså er det enten feil på kikkerten. Eller så er det søppel i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...