Jump to content

Hvilket rødpunkt skal jeg velge til bla. Turbogris jakt?


IndreArna

Recommended Posts

Hvilket sikte bør jeg velge til Turbogris jakt? :overrasket:

Begynne med hva og hvilket osv.

Jeg har en sauer 202 euro som jeg har tenkt å anskaffe meg et 9,3x62 løp til.

Så har jeg tenkt at et rødpunkt sikte må være gode greier... Men hvilket? Aimpoint, docter, zeiss compact point eller noe annet?

Jeg leste i en annen tråd angående skinne problematikk på korte sikter angående estetikk og praktisk eller ikke, kontra det å bare bruke forre siktefeste, tar gjerne i mot tips på dette og.

 

Det jeg tenker på er for og i mot nødvendigheten av zoom eller ikke. Har i utgangspunktet ikke tenkt å drive langholdsskyting men det forekommer jo at det kan bli 100+ meter. Hva er "viktigst" synsvinkel eller zoom? Jeg tror jeg har skjønt at med aimpoint taper man synsvidde (spesielt med zoom) mot f.eks en docter/zeiss? Hva er verst/best??

Link to comment
Share on other sites

Hva er "viktigst" synsvinkel eller zoom? Jeg tror jeg har skjønt at med aimpoint taper man synsvidde (spesielt med zoom)...
Zoom betyr variabel forstørrelse, jeg tror ingen aimpoint har det.

 

Men jeg ville heller ha valgt et kikkertsikte med forstørrelse som starter på 1 (1,1) og med lyspunkt. Disse gjør alt en aimpoint kan, på laveste forstørrelse, men man kan sku opp forstørrelsen om det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Velg et kikkertsikte med lav forstørrelse.

En Leupold 1,5-5X er perfekt til slik jakt.

Med Aimpoint eller ligend er det bare et spørsmål om tid før du har for mye eller for lite lys, da må du fomle og stille, og grisen er vekk.

Fikk seelv erfara dette på en drivjakt i Tunisia for noen år siden, skarpt sollys og dyp skygge. Hvis jeg justerte for skygge, så jeg ikke i sollyset. Hvis jeg justerte for sol, blendet det i skyggen!

Mistet flere dyr pga den f ..... Aimpointen. Aldr mere Aimpoint for meg!

Før eller siden vil du også ha behov for forstørrelse for å kunne avgjøre hva du har foran deg. Er det dyr, eller bare noe svart i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...