Jump to content

Jakt i vestfold


Newbee

Recommended Posts

Hallo alle sammen

 

Etter mange timer på duejakt i år som ende med 7 duer totalt, Feite gnagsår etter timesvis gange på Rypejakt som endte i 0 ryper, og vannblemmer i hender etter timesvis roing i håp om ærfugl fangst som endte i to måker skutt av en kompis tenkte jeg at jeg skulle høre her inne om det var noen andre fra vestfold (bor selv i sandefjord) som er over snitt interesert i alt av jakt, jeg er lysten på å prøve det meste å tenkte at jeg kanskje kunne møte en likesinnet person(er) her inne som er like ivrig som meg eller har masse erfaring som vil ha meg med på jakt :D,

 

vel jeg håper noen ønsker å lære mere samme med meg eller kanskje til og med vil lære meg ett triks eller to, vil gjerne få med meg alt fra kråke/due jakt og oppover

 

lars

larepp(at)online.no

91 61 47 25

Link to comment
Share on other sites

Helt elementert kan du jo forsøke følgende neste gang du er ute. Hvis du er litt kjent i området, har du helt sikkert oversikt over de mest sentrale trekkrutene til ærfuglen, tenker da spesielt morgentrekket og ettermiddagstrekket. Du plasserer deg ytterst på en holme, langs ved et av disse hovedtrekkene. Lokkfuglene kan med fordel plasseres på le-sidene for vind, er det mindre vind den aktuelle dagen, har dette mindre betydning. Finn deg et godt skjul på holmen og plasser lokken slik at de er stort sett innenfor skuddhold og naturlig i forhold til trekkruten. Mest aktuelle plasser, med hensyn til mye vind fra sør-vest (østfold og Vestfold), vil være nordsider på holmer hvor det er gode trekkruter. Kanoen kan du da bruke til å plukke opp fugl og til transport. Ærfugl lokk er ikke spesielt kostbart. Bør få hoa under 50-lappen, Bolten noe dyrere. Du kjøper hoa i forholdet 3-1/2-1 mot bolten. Altså en fin start er feks 12 hoere og 3 bolter. eventuelt 15 hoer og 5 bolter. Lenke blir optimalt da 3 femmere med en hann bak - i andre eksempelet 5 firrere med en bolt bak. Dette kan seff varieres etter smak.

Link to comment
Share on other sites

ser man det, ja da er det vel bare å innvistere i en del lokkefugl for min del da, kano evt robåt har jeg så da skal vel alt ligge til rette for litt flere bom da hehe, men morgen trekket er det ca i grålysningen på morran det da, ettermiddags trekket er vel fra ca 1630 og utover?

 

takk for gode tips så langt

Link to comment
Share on other sites

Etter de erfaringene jeg har i Vestfoldskjæra, må man ikke være sånn styggtidlig ute. Holder vel forsåvidt å dra ut akkurat i det man kan se litt konturer. Men det er også en viss fare for at man da går glipp av litt av trekket. Kommer veldig an på hvor lang vei du har ut. På denne annen side vil jeg anbefale deg å gjøre deg godt kjent på dagtid, sjekk hvor du kan legge båt, lokk osv. Ting tar ofte jvæli mye lenger tid i mørket. Alltid kjipt å sitte i båten å jobbe med lokkfugl i det det kommer en flokk ærfugl flokk over deg:) Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
er bare å finne seg et skjær det er lov å jakte fra (får hefte om sjø fugl jakt i de fleste jakt butikker) legg lokke fugl i en bue ca 10-15 meter i fra der du sitter. vær tidlig ute med lokke fuglen i vannet å klar til å skyte når det lysner. lykke til.

 

Følger opp dette med et spørsmål:

 

Tenkte vi skulle prøve oss litt i skjærgården i Vestfold nå i høst, både på sjøen og på de holmene det i praksis er 'fri jakt' på. Har dessverre kun tilgang på kano, så vi blir noe begrenset med tanke på avstander og sjø. Er det fremdeles praktisk mulig å jakte her uten motorbåt for transport? Og i så fall - hvor?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den samarbeidsordningen som er for Vestfoldskjørgården, og kartet/heftet hos fylkesmannen i Vestfold, gjelder ikke for nordfylket.

Du kan bruke gummistøvler, og stå i sivet så lenge du står i vannet.

Før du tenker at: Sandebukta er jo kjempeideell! MAsse fugl, langgrunnt og masse siv!, så kan jeg knekke gleden ved å si at det området er fuglereservat med jaktforbud.

Reservatet begynner fra bomstasjonen, med en rett linje over fjorden til Sande, og nordover.

 

Selv vet jeg ikke om noen gode plasser. Derfor har jeg gått til innkjøp av kajakk.

 

Newbee: Dine innlegg er gamle, men jeg ser du har problemer med å komme på skuddhold under støkkjakt.

Fuglene må lette i motvind. Derfor må du komme i medvind mot fuglen.

Var ute et par timer idag, og dette gikk strålende. Hadde ærfugl på 10 meter, og kunne fint fyllt opp kajakken.

Så 1. oktober kan se meget fruktbart ut!

Men vet ikke om en robåt "ruver" for mye i terrenget i forhold til kajakk.

 

Når jeg begynnte økten lettet en brunfugl 200 meter foran meg. Tok en titt på hva jeg drev med, kunne fint skutt den, og fløy tilbake til flokken sin.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...