Jump to content

Trenger hjelp til ny rifle.


Hansyy

Recommended Posts

Heisann.

 

Er i den fasen hvor jeg skal ha min første rifle. Jeg veit dette er noe jeg kommer til å drive mye med fremover så jeg er mer inne på tanken om å kjøpe noe ordentlig med en gang.

Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette som jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med.

 

Det jeg lurer på er hvilken rifle jeg burde gå for? Har vært innom tanken på alt i fra en Sauer classic til en Blaser R8 success. Gått mye frem og tilbake men jeg har til slutt tatt steget tilbake til en sauer 202 outback. Er dette et lurt valg? Jeg tenker at denne har en lettere vekt enn classicen så da vil det være lettere å bruke den til alt fra elgjakt til rådyrjakt.

 

En annen ting er hva er trikset for å hente inn best mulig tilbud? Er det bare å spørre forhandlere hva de vil tilby? Har hørt at om det er en pakkeløsning man er ute etter, så vil ofte forhandlere gi deg et pakketilbud som er ganske mye bedre enn vanlig.

Jeg har et zeiss 2,5-10x50 i tankene når det gjelder optikk.

 

Noen som har noen gode innspill/ideer om hvordan jeg burde gjøre dette?

 

Villmarksmessen er noe jeg har først på lista mi. Har tenkt å reise hit for å få litt mer informasjon og testholde forskjellige rifler.

 

Er heller ikke totalt imot å kjøpe brukt, men har ikke funnet noen outback sauere på finn enda. Om noen veit om noe så si gjerne ifra! :)

 

 

PS: Skal jakte på rådyr/hjort/Elg hovedsaklig og går for kaliber 308 regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Sauer 202 "jaktsenter" I 6,5x55 som finnes på tilbud til 18900.- rundt omkring før kronefallet endre prisen. Denne er ferdig gjenget for lyddemper. Du får 5-skudds magasin til 202 slik at du kan skyte hele serier på elgbanen eller på jaktfelt uten å etterlade i serien som du må på Blaser.

 

Sett på en Zeiss HT 2,5-10x50 med kulefallskompensator.

 

Jeg foretrekker lyddempere i rustfritt stål fra finske Ase Utra. I dette tilfellet er det en som heter SL5 som ikke veier noe med enn de vanlige aludemperne.

 

Min handleliste ville sett slik ut:

 

Sauer 202 Jaktsenter i 6,5x55 med ekstra 3 skudds og 5 skudds magasiner.

Zeiss HT 2,5-10x50 med kulefallskompemsator

Ase Utra SL5 lyddemper

Weaver stål kikkertbaser

Burris Signature kikkertmontasjer (som har nylonforinger i ringene ala Sako Optilock slik at de ikke lager merker i kikkerten og gir helt stressfri montering på kikkertrøret. Billige er de også..)

 

Sjekk ut dette på Villmarksbutikken på Jessheim eller Beveren Sport på Kongsberg (har ikke noe forbindelse til noen av dem..)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til at du ville gått for 6,5? Eller er det bare det tilgjengelig for våpenet? Er hissig på 308 i grunn.. Men var nysgjerrig på hvordan jeg burde gå frem for å innhente best mulig avtale.. Noen tips der? Annet enn villmarksmessen..

Link to comment
Share on other sites

Han nevnte R8, da kan man skyte 5 skudd uten å lade om ;)

308w eller 6.5x55 er kun smak og behag, litt billigere ammo til 6.5x55

 

Om du ikke skal ha systemvåpen, så ville jeg sett på Browning x-bolt i 308w, kort låsekasse og et meget lett våpen samt god presisjon

 

Zeiss 2.5-10x50 er et meget godt valg for kikkert

Link to comment
Share on other sites

Vedr gode dealer på våpen kjøp...

Det er mange forhandlere, fortjeneste marginene er små (dvs lite rabatter på pris), de leverer alle det meste som er å få tak i.

Det som kan differensiere mellom dealere på pris er salg av ukurans, opphør, dumping pga likviditets problem eller kjede-monopol-makt.

Antagelig er det mer profit i salg av en trendy boblejakke, enn på ei god rifle..

Ellers differensieres det ved nærhet, service, kunskap eller tillegg av andre produkter.

 

Jeg ville fokusere på egenskaper ved våpenet. Hva er viktig for deg. For eksempel er en lett sauer outbck kanskje ok å bære, men litt lett for mengde trening på banen.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Setter pris på mange gode svar.. Hadde satt pris på litt mer informasjon om X-bolten om dette er en rifle jeg burde vurdere.. Jeg slo den kjapt opp og så det var mange rifler av x-bolt.. Hvem av dem anbefaler dere?

 

Balter: Jeg har skutt endel opp igjennom årene. Så jeg kjøper ikke en rifle for bane trening om det var det du mente? Jakten jeg vil bedrive med mitt våpen er som nevnt hjortejakt, rådyr og elg hovedsaklig. Jeg vil nok drive med endel posteringsjakt.

 

Alle svar og meninger blir tatt imot med en stor takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...