Jump to content

Kulestøyping for nybynarar.


villmannen

Recommended Posts

Har nett begynna og støypa kuler og har noken spørsmål.

1. Viss ein bruke kuler som ikkje har ein perfekt base ka skjer då?

 

2. Viss ein bruke kuler som e blitt støypt i ein for varm for og blitt frosne som da hette på engelsk blir da problem då?

 

3. Kor masse kulefett skal kulene ha på seg?

4. Eg pleie og forvarma tanga oppi blyet, men såg i ei ladebok at det var gale. Korleis er den rette måten og varme opp forma på?

Link to comment
Share on other sites

1-dårlig presisjon, kulebasen har stor betydning for presisjonen forteller ekspertene.

2-nei, ikke for normal bruk.

3-akurat så mye at du fyller smørerillene. For svake ladninger holder å fylle den nederste (slappe pistol-ladninger feks. Smører du med liquid alox skal det veldig lite til, omtrent som på en 22LR-kule.

4-gjør det på samme måte, tanga oppi blyet. Fungerer hver gang.

Link to comment
Share on other sites

1. Avhenger litt av hvilke imperfeksjoner vi snakker om. Skjeve baser er ille siden kula da vil slippe ujevnt i kroningen. Porer er heller ikke bra da det gir ujevn vekt og ubalanse. En god base er flat uten porer og med skarpe kanter.

 

2. Frosne kuler kan ha underdimensjonerte partier, i ekstreme tilfeller kan en se det med det blotte øyet. Slike kuler vil aldri gå bra siden de er ubalanserte. Vær klar over at det er forskjell på litt matt finish og virkelig frosne partier, ved optimal temperatur blir flaten gjerne en anelse matt og grå. Temperaturen er da så høy at du får perfekt utfylling, men du er heller ikke langt unna overtemp så pass på.

 

3. Nok :D

Fettrillene skal være helt fulle for å gi skikkelig smøring, har kula flere riller kan du eksperimentere med antall som smøres. Men en rille som ikke er helt full gir ikke stort mer smøring enn en tom rille.

 

4. Forvarmer alltid i metallet, ca 30 sekunder. Jeg varmer begge halvdeler ved å putte ca 5mm av fremre nedre kant i metallet, da får jeg gjerne kutterplata nedi metallet også. Gjør du det riktig kan du støpe perfekte kuler på første forsøk.

 

5. Stearin eller parafinvoks duger i massevis (syltevoks er perfekt siden det kommer i passende perler).

Link to comment
Share on other sites

Ett lite tips til.Slipp kulene rett fra tanga og ned i kaldt vatn.Dette herder kulene betraktelig i forhold til hardhet .OBS. pass på så du ikke søler vatn i smelta ,da vil den bli som en eksplosiv vulkan!Har også herdet kuler i stekeovnen og varmet opp til nesten smeltepungtet for deretter å slippe dem i kaldt vatn.Denne metoden er mere arbeidsom enn den første,og fruen i huset liker det ikke :shock:

Frosting /varmstøpte kuler er litt underdimensjonert som Fulmen sier ,men på presisjonen med støpte riflekuler er det ikke veldig merkbart,så i pistol /revolver har dette ikke mye å si for presisjonen.Synes personlig at kuletengene mine gir best resultat med tempratur som er litt høy.Kulene slipper tanga lettere også da.Har kjøpt en 10 hulls stålblokk fra cramer i usa til 38/357 i 150grains utførelse.

Testa disse med hvor raskt det kan støpes .Støypte 10 serier, altså 100 kuler på under 4minutter.

Dette er et monster av en kuletang som veier ca 4 kg.Tung i bruk men veldig fint laget slik at alle kulene slipper tanga veldig lett.Må ha et deponi med smelta bly til å fylle etter med slik at man kan holde på kontinuerlig ,ellers blir tanga for kald og gir deformerte kuler .Hviss man blir bitt av kulestøpe bassillen så kan man like gjerne kjøpe seg en size/fettpresse med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite tips til.Slipp kulene rett fra tanga og ned i kaldt vatn.Dette herder kulene betraktelig i forhold til hardhet .OBS. pass på så du ikke søler vatn i smelta ,da vil den bli som en eksplosiv vulkan!

 

 

Jeg gjør dette med riflekuler. Har en pøs med vann stående på dørken slik at jeg må snu meg 90° for å slippe kula i vannet og slipper dermed risikoen for vulkaner.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt, men det er tydelig forskjell mellom de som slippes i vann og de som slippes på benken. Metoden er lite vitenskapelig, setter de base mot base i skrustikken og drar til, sikkert noen nerder som river seg i håret nå:-)

Riflekuler støper jeg av hjulvekter tilsatt 2%tinn.

Link to comment
Share on other sites

Eg har slept kulene mine i vatn. Har hardhet noko og sei når eg skyte kuler ut i ca 750 fps. ER snakk om wad cuttarar

 

Med den hastigheiten skulle det ikkje ha mykje å seie om du bråkjøler kulene i vatn eller ikkje.

Sjølv ligg kulene mine på 22-23 BHN ved bråkjøling i vatn, då med bra høg temp både på tang og smelt. Dette er til harde magnumladningar, og eg brukar i tillegg GC på alle mine kuler.

 

Val av riktig kulefett minskar blying, i tillegg kan ein óg bruke gascheck.

Link to comment
Share on other sites

Og berre eit lite apropos, ein kan ikkje vere forsiktig nok når det gjeld vatn i nærleiken av blygryta. Hadde sjølv ein skikkelig eksplosjon i går, og trudde eg hadde tatt alle forhandsreglar. Eg hadde fått ein kar til å fikse ei blyause som var knekt, og av ein eller anna grunn så låg det noko fuktigheit inni sjølve tuten når eg fekk den att. I det eg putta denne i smelten kom det eit ganske høgt "poff", og det spruta fleire meter i alle retningar. Fikk endel klattar på kleda, skoa, og litt i ansiktet, men det kunne lett ha gått så mykje verre. Så pass på når der er vatn i nærleiken!

Link to comment
Share on other sites

Eg har slept kulene mine i vatn. Har hardhet noko og sei når eg skyte kuler ut i ca 750 fps. ER snakk om wad cuttarar

 

Jeg ville ikke sluppet kulene i vann. :!:

WC-kuler har en veldig stor annleggsflate mot løpet og har derfor ingen problemer med å få et bra grep i rillene. Jeg ville bare brukt hjulvekter pluss litt tinn for at det skal fylle forma lettere.

Pleier å si lavt trykk, myke kuler

Høyere trykk hardere kuler

Høyest trykk, - magnum, bruk GC

Link to comment
Share on other sites

Okay, så og sleppa kulene i vann kan faktisk gjera meir vont enn godt?

 

Kan Eg bruka loddetin?

 

Ehh,,, nei,, men, unødvendig om du bare skyter svake ladninger :D

 

Er det veldig svake ladninger, under 220m utgangshastighet, vil du sansynligvis få gasslekasjer mellom kule og løp, med herda kuler og det er langt fra ønskelig

Link to comment
Share on other sites

Jo, man kan bruke loddetinn - prosentforholdet mellom bly og tinn er oppgitt. I tillegg har f eks Biltema karosseritinn (50/50 tinn/bly så vidt jeg kan erindre). Eller man kan tråle loppemarkeder etter tinngjenstander som fat, kopper, lysestaker mugger etc. Litt tilsats av tinn gir, som Fulmen påpeker, bedre støpbarhet i rent bly (og legert, for den sakens skyld).

 

Tinn har (som Fulmen også påpeker) den egenskapen at det sammen med antimon, også gir bedre herdbarhet i hjulvektlegeringer da disse gjerne har et underskudd på tinn. Dersom man for andre ladninger ønsker hardere kuler, altså. I svake ladninger bør kula i tillegg til å være myk, også ha hulbase for å tette godt mot løpsveggene. Det er ikke helt greit å få til med vanlige støpeformer.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder herdbarhet er jeg usikker, jeg mener at det primært er antimon (i kombinasjon med spormengder arsen) som står for denne effekten. Men siden tinnet i kombinasjon med antimon øker hardhet på uherdede kuler kan man vel nesten forvente at herdingen gjør de enda hardere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var med en viss skepsis jeg bestemte meg for å prøve å slippe de støpte kulene mine i vann på tirsdag. Så for meg at det kom vann i støpetanga og plutselig satt jeg der og tygde bly :roll:

 

Men det gikk helt greit. Over bøtta med vann, la jeg en gammel t-skjorte som jeg klippet et kryss i. Satte den på gulvet, slik at jeg måtte snu meg 90 grader og bøye meg ned for å slippe kulene i vannet. Det kom veldig lite vann på tanga og de få dråpene som traff, fordampet med en gang.

 

Fikk sizet kulene samme kveld og nå er det bare å vente 2-3 uker til de har fått max hardhet. Håper dette kurerer blyingen jeg har hatt med vanlig hjulvekt, luftkjølte kuler.

Link to comment
Share on other sites

5. Ka fluxemiddel bruke Dåke? Eg bruke stearin e da godt nok?

 

Jeg har brukt Lee fast alox kulefett og stearinlys.

 

Fikk et tips om å bruke sagflis og grep en pakke med "Snadder Spon" på RIMI - bunnmateriale for alle gnagere OG bra flussemiddel!

 

Jeg tok en god klype spon og strødde over smelta. Lot det ligge der litt, slik at evt fuktighet fordampet. Det røk litt, men ikke værre enn at en liten vifte blåste det ut vinduet. Det ryker mye mindre enn kulefett og stearinlys og lukter mye bedre.

 

Rørte godt nedi gryta og fjernet slagget. Så nå har jeg flussemiddel det neste året for 17 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...