Jump to content

Norma Strike


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, ser at Norma har vakna etter vinterdvalen med å lansera Norma Strike jaktkuler i to utgåver, der ei er i homogen utgåve.

Eg likte i alle fall reklameteksten med "knall-og fall", slik kveikjer gløda i ein gamal magnumentusiast. Blir spanande å følgja med på testar og praktisk jakt med desse. Kanskje det blir blyfritt på fleire no 8) .

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

ECOSTRIKE™ - RETHINKING IMPACT, PERFECT ENDING.

ECOSTRIKE™ är utvecklad för att ge en knall-och-fall-verkan på både kortare och längre håll, i kombination med en djupverkan, stark nog att nå de vitala delarna även hos större vilt. Den kontrollerade expansionen och en mycket hög restvikt, säkerställer ett konsekvent uppförande och djupverkan. Precisionen är optimerad genom en unik design och exakta produktionsmetoder. Kulans beläggning minimerar beläggningar i gevärspipan.

 

Kulans fördelar:

• BLYFRI kopparkula.

• Plastspets som förbättrar expansionen och minskar luftmotståndet.

• Optimerad kavitet för garanterad expansion, även vid lägre hastigheter.

• Unik beläggning som undviker kopparbeläggningar och ökad livslängd för pipan.

• Solid kopparkonstruktion, precisionssvarvad.

• Unik midje-design, för att maximera hastighet, genom minskad kontakt mot bärande ytor.

• Boat tail-design för förbättrad ballistisk koefficient och maximal stabilitet i svåra vindförhållanden.

 

ecostrike_bullet_200x200.png

 

Kalibrar som lanseras under 2015:

7 mm Rem Mag

7x64

7x65R

.308 Win

.30-06

.300 Win Mag

.300 WSM

8x57 JS

8x57 JRS

9,3x62

 

TIPSTRIKE™ - INSTANT STOP, PERFECT ENDING.

 

TIPSTRIKE™ är utvecklad för att ge en knall-och-fall-verkan, kombinerad med en djupverkan stark nog att nå viltets vitala delar. Plastspetsen ger en viss fördröjning av expansionen, vilket förbättrar djupverkan. När expansionen väl börjar ger den en förödande shock-effekt, som uppnås genom den avsmalnande manteln. För att upprätthålla en hög restvikt och garantera ett konsekvent uppförande hos kulan, är manteln förstärkt med ett mekansiskt lås. Detta gör TIPSTRIKE™ till en utmärkt kula för drevjakt och andra jaktformer, där ett omdelbart stopp, är det man behöver.

 

 

Kulans fördelar:

• Plastspets för förbättrad ballistik.

• Plastspets för viss fördröjning av expansion, för att förbättra djupverkan.

• Förödande shockverkan genom att kulmantelns smalnar av i nosen och öppnar mycket snabbt.

• Djupverkan säkerställs genom kulmantelns stabila och raka bakparti, kombinerat med ett invärtes, mekansikt blylås.

 

tipstrike_bullet_200x200.png

Kalibrarar som lanseras under 2015:

.308 Win

.30-06

.300 Win Mag

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha laget langholds kula kalahari som "skylder" egenskaper i forhold til konkurrerende kuler, syntes jeg det er rart at di ikke finner på noe "NYTT" når de slipper nye produkter.

Er spent på hvilke kulevekter kopper kula kommer i. Er i hvertfall gøy hvis de har fått til å lage ei kule som fungerer bra i 300 win mag og 9,3x 74 hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jada jada Idar, kommer innom å henter hundre AcuBond som tillegg til storesken med 140gr CC. Håper på likt treffpungt og kulenane med jakt og treningskule!

 

Allikevel synes jeg det er syn å se at Norma ikke prioriterer 6,5mm!

 

Poenget mitt var nettopp at det var en grunn til at Norma og de andre ikke prioriterer å lage nye kuler i 6,5. Jeg sitter jo i en situasjon og kan kjøre en del statistikk på antall solgte patroner og det blir solgt overraskende få patroner/kuler i 6,5 sammenlignet med alt "snakket" det er om kaliberet. Uten å ha annet belegg f0r det tror jeg at jegerne prioriterer annerledes enn skytterne og litt mer kulediameter/kaliber er foretrukket til jakt. En kan gjerne diskutere dette opp og i mente, men det folk velger er jo faktisk fasiten.

 

Om min/vår erfaring er tilsvarende det som er totalbildet er det egentlig rart at det såpass utvalg i 6,5 patroner og kuler som det faktisk er. Utvikling av nye produkter koster ganske mye penger og om en ser at potensialet til inntjening på den investeringen er 1/2-1/3 på å gjøre det i andre kalibere er en jo litt "tett" om man velger å gjøre investeringen i ett salgsmessig marginalt kaliber.

 

I 6,5 som det allerede finnes mye større utvalg i kuler enn det er marked stort nok til å generere volum tilstrekkelig til å gjøre det drivverdig i, er det ikke så rart produsentene er noe restriktive med å investere mer penger i dette kaliberet.

 

140 AB/NCC i Saueren min skyter innenfor 5cm på 290m foran 4X MRP i 845m/s.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150

Jeg sitter jo i en situasjon og kan kjøre en del statistikk på antall solgte patroner og det blir solgt overraskende få patroner/kuler i 6,5 sammenlignet med alt "snakket" det er om kaliberet.

Det finnes en annen naturlig forklaring på nettopp dette: Det er veldig mange forhandlere (og skytterlag) som selger patroner og komponenter i 6,5x55 til en veldig god pris. Skal man finne gode priser på komponenter og patroner i andre kalibre, er det langt færre forhandlere å velge mellom. Det er derfor mange reiser langveis fra, for å besøke Jaktdepoet. Altså ikke for å kjøpe 6,5x55 patroner/komponenter.
Link to comment
Share on other sites

 

Det finnes en annen naturlig forklaring på nettopp dette: Det er veldig mange forhandlere (og skytterlag) som selger patroner og komponenter i 6,5x55 til en veldig god pris. Skal man finne gode priser på komponenter og patroner i andre kalibre, er det langt færre forhandlere å velge mellom. Det er derfor mange reiser langveis fra, for å besøke Jaktdepoet. Altså ikke for å kjøpe 6,5x55 patroner/komponenter.

 

Godt mulig du har rett, men i antallet våpen også er det samme erfaring og forhold. Det selges ihvertfall hos oss vesentlig flere våpen i 308/223 enn i 6,5. 6,5 og 30-06 er på samme nivå, som er under 50% av de andre 2

Link to comment
Share on other sites

Blir nok litt det samme med våpen. Skal jeg ha en god men kjedelig bolt i 6,5x55, kan jeg få ett godt tilbud på tikkaen som har hengt på veggen hos den lokale våpensjappa i en mannsalder. Skal jeg ha noe litt mere spennende, tar jeg nok heller en tur til Drammen. Sammenhengen mellom tilgjengelighet, pris og salgsstatestikk slår annerledes ut i Norge enn i litt større land. Det finnes nok ikke mange andre land, der en japanskprodusert bøylerifle i ett lite praktisk pistolkaliber, koster mer enn et tysk presisjonsvåpen i det øverste kvalitetssjiktet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...