Jump to content

22-250


terjeve

Recommended Posts

Kammeraten min har ei sako varmint(tror jeg den heter) i 22-250, lothar walter løp. Usikker på riflestigning, men hans favoritt til rådyr er norma blyspiss 53grs. Disse er dyre, så han har testet ut fusion 55grs siste to år. Disse gir ryddige slakt etter min vurdering, stor krone utgangshull, og ville vært mitt valg. Han "føler" at dropeffekten med norma er bedre. Begge disse gir fine slakt på rådyr med skudd bak bog.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bygge deg opp en 22-250 om du har en brukt låskasse, stigninga sliter veldig på løpet men eg har redusert ladninga med ca 10-15% for å slippe ødeleggelser på kjøtt og løpet holdt over 1500 skudd.

Stor fart på kula blei litt for mange bom da kula snudde seg i lufte,, avlange treff i blinken :)

 

Ladd selv til en rimelig pris

Link to comment
Share on other sites

1-9 stigning på løpet, gjør riflen veldig fleksibel. Da kan du bruke nesten alle kuler du får tak i. De tyngste/lengste vil kanskje ikke gå.

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... ngton.html

Hos lapua, er de fleste ladningene basert på standard 1-14 stigning. Men, match kula på 69 grain er brukt med 1-10 løp

 

Har ladet opp en gjeng med matchkuler på 77 grain, som skal testes neste gang jeg er på banen. Nosler oppgir at de kulene er for 1-7/1-8 stigning. Men, da rifler er forskjellige, vil jeg prøve. Jeg har 1-9 stigning

 

Stor fart på kula blei litt for mange bom da kula snudde seg i lufte,, avlange treff i blinken :)

 

Trodde at større fart ville stabilisere bedre enn mindre fart ? Sånn i utgangspunktet, ihvertfall. Kan jo ha med kula å gjøre. Hvilken kule brukte du ? Ikke alle kuler liker stor fart(mener å huske noe om sierra gameking og stor hastighet, for noen år siden). Og, 22-250 gir jo bra hastighet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye rev med 22-250 - riktignok stort sett med AI kammer, men ikke så stor forskjell. Du må nesten lade selv for å få maks utnyttelse av 22-250, de fleste rever skjøt jeg med 50, 55 eller 60gr Vmax, det blir ikke direkte pelsvennlig, men jeg er mer opptatt av effekt på dyret. På rådyr ble det 50grs Rhino, det var den kula som tålte hastigheten og ga best presisjon, veldig fornøyd med den.

Jeg skjøt også noen rev med 35gr Vmax, men jeg syntes den ga for stort inngangshull.

Link to comment
Share on other sites

Til rev har jeg brukt mye 40 grains v-max kule, og det blir ca 50/50 gjennomskyting. Det er helst på de små at kula har gått gjennom. 35 grains kula bruker jeg ikke lenger på rev, da den ga noen ubehagelige opplevelser, hvor det måtte annen kule til for å avlive reven etterpå. Men den er fin til kråker.

 

50 grains v-max går nok gjennom, men jeg har lest om folk som har unngått gjennomskyting, om jeg tror på de er noe annet.

 

Jeg har brukt litt forskjellige kuler på rådyr, Hornady GMX 50 grain og Partizan SP 50 grain. Alle rådyrene var gjennomskutt, og alle døde. Skyter konsekvent bak bogen, og max fluktstrekning har vært 30 meter. Med 223 derimot, løp de noe lenger. Mulig dette er tilfeldigheter..

Link to comment
Share on other sites

smygen:

Det var en 55 gr fmj som blei ladda opp i 1450 msec eller det var 1550 msec før de gjekk galt :)

Brukte rifla mykje i arktisk for lyset og lufta er so klar at det var til sine tider problem med avstand bedømmelse,170-270 meter var gjenstanden lett å bomme på prikk skyting.

Ulempa var store ødeleggelser på store matvilt da eg og andre brukte .222 eller 6.5x55

 

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Federal Fusion, er ikke dette en loddet kule da? Blir et lite hull inn og et lite hull ut. Hastigheten vil nok gjøre sitt, men et treff litt utenom sentrum vil kunne føre til at den løper lengre enn du ønsker.. Kan være vanskelig å finne igjen, og kommer den seg til hiet, så ser du den nok ikke. Selv bruker jeg 40 grain og 55 grain V-Max, litt avhengig av hold og noen andre faktorer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg en Sauer 202 i 22-250. Bruker 52gr kuler. Ser ut til at det er en masseproduksjon fra Remington, de går mer eller mindre i oppløsning ved treff i vilt. Rev og lignede har sjelden gjenomskyting. Men det er fullstendig sørpe inne i dyret.  På kråkefugl er det støvsky av fjær og en fugl i oppløsning. Skal en ha 22-250 så bør en å drive hjemmelading .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...