Jump to content

Forskjell på helpressing og halspressing.


meda709

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ganske fersk når det kommer til lading. Jeg har muligens et dumt spørsmål, men satser på et godt svar :-)

Hva er forskjellen på helpressing og halspressing? Jeg har forstått det slik at om man har skutt en hylse i en rifle og halspresser, vil denne hylsa kun passe i den rifla du har skutt hylsa i tidligere. Er det mindre tidkrevende å kun halspresse? Og er det en egen die for kun halspressing? I såfall, ville noen ha vært så snille å lagt ut en link? :-)

Link to comment
Share on other sites

Ved helpressing klemmer du hele hylsen tilbake til mindre størrelse. Sånn omtrent slik den var før den ble skutt. Altså kroppen, kanskje nakken og halsen.

Ved halspressing vil hylsen passe i våpen med like stort kammer som ditt eller større kammer. Har du et lite kammer vil den passe i mange andre våpen og færre våpen hvis du har et stort kammer.

Du bruker ikke mindre tid på pressingen, men kan ofte kutte ut smøringen eller minimere den og dermed mindre rengjøring.

Ja, det finnes egnquote. Bare se i katalogene til produsentene. Jeg vil anbefale Lee collet die. Slipper smøring og genial. Fungere på en litt annen måte en alle andre dier, men like enkel i bruk og skånsom mot hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen er at helpressing er å presse hylsa tilbake til en dimensjon som gjør at dem kamrer i ditt våpen. Inkludert i denne operasjonen er å presse inn hylsehalsen såpass at hylsa holder på kula.

 

Dersom du har hylser som er skutt i ditt våpen (med normalt trykk!), eller tomhylser som du har prøvd i ditt kammer, og som går OK, trenger du ikke å presse hylsa. Men du må presse halsen, ellers kan kula ramle ut (prøv med ei kule i ei upressa hylse). På hylser med ganske kon kropp, som 6,5x55, kan du gjøre det ved å bakke ut dia etpar runder, og dermed unngå å smøre sjølve hylsa. Har du et av de mer vanlige kalibrene - kjøp Lee Collet die - som Rango skriver, en genial innretning, ingen over, ingen ved siden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...