Jump to content

Tips til verktøy, stokk/justerbar kolbekam


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Har planer om å lage justerbar kolbekam på en riflestokk og lurer litt på hva slags verktøy folk kan anbefale/mener man behøver for å gjøre dette så enkelt som mulig. I første omgang lurer jeg litt på dette med å skjære ut den justerbare klossen på kolben. Bandsag har jeg ikke tilgang på, så om det lar seg gjøre på noe annet vis er jeg motagelig for tips. Vil gjerne at klossen og kuttet i kolben blir så pent som mulig, helst med buede hjørner.

 

I tillegg har jeg lyst til å kjøpe inn litt annet verktøy som kan være kjekt å ha hvis man skal pusse/fjerne treverk fra en stokk. Er det mulig å få tak i noe verktøy som er spesielt laget for denne type arbeid. Får man tak i det utstyret en børsemaker benytter eventuelt?

 

Takk.

 

 

(beklager for litt halvdefus beskrivelse. Vokabularet er noe mangelfult på dette området)

Link to comment
Share on other sites

Må først anbefale båndsag eller nikkesag (tror hvertfall det heter det :forvirra:

Pusse er sandpapir i forskjellige grader, ta bort mye treverk er høvel :winke1:

Kan alltids gå å sage bort det du trenger til kolbeforhøyet med håndsag og lage en ny kloss av et annet emne, men vær forberedt på mye spikking og pussing før det blir pent :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en slik http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... sag-16410/

 

Får sikkert tak i samme fra Sandvik/Backo hvis du er skeptisk til kvaliteten på biltema.

 

Med en slik har du full kontroll hele tiden, 100 ganger bedre enn båndsag hvis du ikke er vandt til å bruke det.

 

For å pusse etterpå så teipa jeg fast noe sandpapir rundt det grøvste treboret jeg hadde, ø 25 mm. Satte det i batteridrillen og pussa både sporet i stokken og den biten jeg skar ut. Satte begge deler i stikka når jeg pussa de.

 

Fant fram et par passlige avstandshylser og et par dobbeltgjenga karmskruer, og vips så var det ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Må først anbefale båndsag eller nikkesag (tror hvertfall det heter det :forvirra:

 

Båndsag blir ikke aktuelt da jeg ikke kjenner noen som har det. Vippesaga tror jeg jeg skal holde LANGT unna en riflestokk som jeg bryr meg om :P Jeg har feilskjært nok med vippesag til å kjenne min begrensning her :)

 

Kjøp en slik http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... sag-16410/

 

Jepp, den der fungerer nok til formålet. Gikk det greit rundt hjørner eller skar du rette vinkler?

 

Har du noen bilder forøvrig?

Link to comment
Share on other sites

Saga går greit rundt hjørner, den er lagd for det.

Det var ikke den saga jeg brukte, men det var den jeg burde brukt. Istedenfor baufil med glassblad mye albuefett og kraftig bannskap. Men sånn kan det gå når det skal gå fort. Men fine og avrunda hjørner fikk jeg til allikevel.

 

Bilder av stokken har jeg ikke, men jeg har da stokken enda.

 

Sluttstykket på salongen er ikke så langt, derfor gadd jeg ikke kjøpe en heiseanordning. Lagde den bare såpass langt bak at det går greit å få ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...