Jump to content

Hjemmesnekra komposittstokk til CZ455, trenger tips og råd.


Recommended Posts

Har nå endelig fått nok av at stokken på salongen er for liten, så nå bærer det i gang med en ny. Snart. Jeg skulle helt fått svar på noen spørsmål først...

 

Jeg skal dessverre ikke være så veldig innovativ, siden Avtreksfeil har gått omtrent samme stien som jeg tenker å gå. Jeg tenker å ta utgangspunkt i et karbonrør med ~1,7mm godstykkelse og ~3,2cm ytterdiameter. Dette skal ligge som grunnstammen i skjeftet og derfor under låskassen, så jeg må støpe og herje litt med epoksy et al. for å få det sammen. Jeg har sjekket, og jeg får ikke plass til låskassen inni røret, ellers ville jeg nok prøvd det. For den som måtte være interessert er røret restene av en GPS-stang fra da jeg var landmåler.

 

Slik jeg ser det for meg, tenker jeg å rett og slett støpe et mellomstykke som fungerer som bedding for låskassen, og også fylle ut røret akkurat under låskassen. Så må jeg finne på en lur måte å lage stamme til pistolgrep på, før jeg støper på noe som jeg liker å holde i. Forut tenkte jeg å legge inn en liten støp som holder et remfeste til tofoten. Helt akter vurderer jeg å bare sette på en slik gummikopp som er på krykker og slikt, i stedet for å sette på en avlang kolbekappe. Det er jo tross alt ikke all verden med rekyl som må tolereres her. Kinnstykke er jeg fremdeles litt usikker på, det eneste jeg kan si sikkert er at det må være hardt. Har prøvd disse skum-greiene som holdes på av en mansjett, og det funker ikke for meg. Tar gjerne imot tips til dette.

 

Men før den tid må jeg finne ut hva jeg må/bør få tak i av fyllstoff og annen gøgge. Jeg tenkte å bestille alt jeg trenger fra Easycomposites, men er på ingen måte låst til det. Det er i hovedsak prisen som er avgjørende, WestSystem fra norsk forhandler er jo fort både to- og tregangen for tilsvarende mengder. Mulig kvaliteten er annerledes, men jeg skal jo ikke lage en stridsvogn heller.

 

I utgangspunktet tenker jeg å bruke epoksy blandet med både hakket fiber og glassballonger i "beddingen" og inni røret (rundt avtrekkermekanismen og det). Ser for meg at dette gir både styrke og lavere vekt. I pistolgrepet tipper jeg det er rikelig nok med kun epoksy og ballonger. For eventuelle skruefester er det kanskje like greit å bruke samme blanding som i beddingen.

Jeg har også lurt på om det er noen vits i å få tak i søyler til dette, eller om det er tilstrekkelig styrke i epoksy til at det ikke er nødvendig.

Jeg vil antagelig også kjøpe noen små ark med et eller annet tekstil, antagelig glass, i tilfelle det blir behov.

 

Høres dette ut som en vettug blanding? Og for den del, et vettugt prosjekt? Noen som er uenige i noe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å bestille alt jeg trenger fra Easycomposites, men er på ingen måte låst til det.

Hvis målet er å spare penger tror jeg du blir overrasket når du får se fraktprisen. I tillegg vil de bare sende et begrenset antall liter "farlig væske", husker ikke helt, men tror det var 3 :wink: Det må sendes med landfrakt :roll: En eller annen forbandet EU regel. For å si det slik, til Sverige er dette ikke et problem. Billig er det også :roll: , langt under halve prisen.. Forstå det den som kan :?:

 

For et lite prosjekt kjøp heller WestSystem, eller noe fra Biltema.

 

Bare så du er klar over det. Glassbalonger er mye rart. De kan være alt fra lett til veldig tung. Biltema sine er tung.

 

Skal du bare ha litt fyllstoff ville jeg brukt e-bay. Du finner mye billig der. Skal du ha mere synes jeg WestSystem er like greit.

Jeg ville brukt phenolbalonger, silika og kuttet glass eller karbonfiber som fyll om vekt er et tema.

Link to comment
Share on other sites

Hrmpf. Det med EU-frakt og desslike var en kjedelig detalj som det var meget greit å bli gjort oppmerksom på. Skjønner jo at det kan være bortimot terrorplanlegging å flytte fire liter herdende plaststoff fra Sverige til Norge. Godt man kan få det til bare man betaler avlaten sin :roll:

 

Da spørs det om ikke man får ryke på epoksy (og kanskje duk i samme rennet) fra biltema, og resten fra Ebay. Men det blir i morgen.

 

Kom for øvrig til å tenke på at det kan hende avtrekkermekanismen og magasinbrønnen ikke er lange nok til å gjøre slik jeg har tenkt. Får se på det også i morgen. Eller en annen dag, kanskje jeg stikker og skyter i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...