Jump to content

Spørsmål and halting av hund, dyrlegen røntget bare foran


ray87

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Labrador på 7 år som har i det siste begynt og halte på høyre frembein, så mye at han ikke kan gå på turer. Det begynte sånn smått også har det blitt mye verre nå siste to mnd.

 

Kort forklart drar vi til dyrlegen for og røntge å dyrlegen tok bare bilder av frembeina/skuldere. Ingen ad å finne foran og leddene ser bra ut.

 

Jeg undrer litt fordi vi har også hatt han hos fysioterapeut og dem sier en hund kan ha vondt bak men halte foran?? Dyrlegen snakket noe om det også.

Hvorfor ble det ikke tatt bilder av hoftene bak hvis det kan slå ut foran?

 

Det irriterer meg litt, ihvertfall når jeg spurte om vi skulle ta bak når han førstes var bedøvd.

 

Han er satt på betennelsesdempende smertestillende rimadyl samtidig som han får nytt hills jd fôr som er for ledd og andre smerter, allerede etter en uke er vi på tur igjen og han halter nesten ingenting lengre å virker mye gladere.

 

Bør jeg få han røntget bak også? Det koster jo en del så jeg synes ikke det er riktig å betale for dette enda en gang til.

Samtidig som dem sa har at om det er hd bak er det ingenting å gjøre men da hadde jeg visst om det feiler han noe bak siden det kan gi halt foran?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Når lårhodet og hofteskålen ikke passer godt sammen, blir leddet ustabilt. Det er denne tilstanden som kalles hofteleddsdysplasi, også kalt HD.

 

Jeg har ikke hatt hunder med denne feilen selv, men kjenner andre som har denne utfordringen. Hvis HD oppstår på hunder i voksen alder kan symptomene komme og gå i starten, og etter hvert kan hunden ha problemer med å reise seg opp hvis den er hardt angrepet. For å unngå smerte kan også hoppende gange være et symptom. Jeg har ikke hørt om hunder som halter på det ene forbenet på grunn av HD, men jeg er heller ingen veterinær. På bakgrunn av dette ville jeg anta at de symptomene din hund har, ikke kan begrunnes med HD.

 

Hvis hunden din har løpt i snøen, kan den lett sette fast et forben i en rot eller lignende, og få en vridning som er smertefull. Da vil den halte, og det kan ofte hjelpe med en betennelsesdempende medisin slik du beskriver. Den hunden jeg har nå (en Irsk Setter) gjorde nettopp dette, men vridningen var så hard at leddbåndet i skulderen nesten røk helt av. Vi hadde to runder med betennelsesdempende medisin før det ble tatt røntgen, og senere CT som påviste skaden. Hunden måtte opereres og kunstig leddbånd settes inn. Dette ble gjort siste uken i april for tre år siden, og vi var på jakt samme høst:-) Vi la ned mange timer og mye arbeid i god opptrening, men det var det verdt.

 

Fullfør kuren med betennelsesdempende medisin som du har nå, men gå straks tilbake til veterinæren hvis haltingen kommer tilbake.

 

Håper hunden din blir fort frisk. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ned med vekta, kutt ut løping,sykling og hopping, la dyret svømme alt han orker.

 

På vår Flatcoat hadde vi veldig gode resultater med akupunktur (jeg var hel...e skeptisk og mente sånt var humbug og evt "bedring" skyldtes placebo-effekt; men en hund aner jo ingenting om sånt-og det virket. Skjønn det den som vil). På Cheasepeake retriveren var det sjokkbølge-terapi som hjalp etter en vridning/overtråkk.

Link to comment
Share on other sites

Når lårhodet og hofteskålen ikke passer godt sammen, blir leddet ustabilt. Det er denne tilstanden som kalles hofteleddsdysplasi, også kalt HD.

 

Jeg har ikke hatt hunder med denne feilen selv, men kjenner andre som har denne utfordringen. Hvis HD oppstår på hunder i voksen alder kan symptomene komme og gå i starten, og etter hvert kan hunden ha problemer med å reise seg opp hvis den er hardt angrepet. For å unngå smerte kan også hoppende gange være et symptom. Jeg har ikke hørt om hunder som halter på det ene forbenet på grunn av HD, men jeg er heller ingen veterinær. På bakgrunn av dette ville jeg anta at de symptomene din hund har, ikke kan begrunnes med HD.

 

Hvis hunden din har løpt i snøen, kan den lett sette fast et forben i en rot eller lignende, og få en vridning som er smertefull. Da vil den halte, og det kan ofte hjelpe med en betennelsesdempende medisin slik du beskriver. Den hunden jeg har nå (en Irsk Setter) gjorde nettopp dette, men vridningen var så hard at leddbåndet i skulderen nesten røk helt av. Vi hadde to runder med betennelsesdempende medisin før det ble tatt røntgen, og senere CT som påviste skaden. Hunden måtte opereres og kunstig leddbånd settes inn. Dette ble gjort siste uken i april for tre år siden, og vi var på jakt samme høst:-) Vi la ned mange timer og mye arbeid i god opptrening, men det var det verdt.

 

Fullfør kuren med betennelsesdempende medisin som du har nå, men gå straks tilbake til veterinæren hvis haltingen kommer tilbake.

 

Håper hunden din blir fort frisk. Lykke til.

 

Takk for det.

 

Han reiser seg ganske raskt opp uten tegn til at det er vondt bak. Men nå er det litt vanskelig og si hva som er vondt å ikke på hunden da, dem pleier jo å ha høy smerteterskel.

 

Ja får fullføre kuren med betennelsesdempende, men blir usikker på om jeg skal ta opp det med dyrlegen at han må røntges bak eller om jeg skal la alt være å bare håpe på at haltingen ikke kommer tilbake selvom kuren er ferdig.

 

I dette tilfellet ville jo jeg ha røntget han bak samtidig så hvis jeg skal klage på det bør det jo skje snart. Vil jo ikke klage heller men det hadde jo blitt ca 500kr ekstra hvis dem kunne tatt bildene samtidig når vi bestilte time til røntgen. Vet ikke om det er uten risiko heller å gi hunden enda en innsovnings sprøyte når han begynner å bli gammel?

Mener det ikke er riktig å betale for forarbeidet på nytt, kunne spart ca 2000kr hvis dem kunne fullført bildene samtidig.

Men nå er det vel ikke helt bevisst om hd bak kun gir tegn foran?

Link to comment
Share on other sites

Ned med vekta, kutt ut løping,sykling og hopping, la dyret svømme alt han orker.

 

På vår Flatcoat hadde vi veldig gode resultater med akupunktur (jeg var hel...e skeptisk og mente sånt var humbug og evt "bedring" skyldtes placebo-effekt; men en hund aner jo ingenting om sånt-og det virket. Skjønn det den som vil). På Cheasepeake retriveren var det sjokkbølge-terapi som hjalp etter en vridning/overtråkk.

 

Ja har kjøpt inn jd diett fôr, skal prøve å få han ned 5kg så kan det jo hjelpe på hvis han blir tynn. Det med akupunktur var nytt for meg, kan jo prøve det ut hvis det ikke hjelper etterhvert.

 

t-trim: ja det er ikke lett og vite, men burde han ikke begynt og halte først bak?

Har sett han halte bak en gang for to år siden men det var når han løp løs hele dagen, noen timer etterpå gikk det over og jeg har aldri sett tegn til hd bak. Fysioterapeuten sa det knaset litt en gang men det kan også være normalt slik som når vi knekker opp leddene.

Dyrlegen har gått grundig over hele hunden og det er heller ikke noe betennelse eller skader på potene.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Det er selvsagt kjedelig at det ikke ble tatt bilder i hoftepartiet samtidig som hunden hadde narkose, og det er som du antyder alltid en viss risiko knyttet til alle former for både bedøvelse og operative inngrep. Personlig ville jeg ha avventet og sett om den behandlingen den får nå er tilstrekkelig, nettopp for å spare hunden for denne prosessen og risikoen. Det er jo alltids mulig å "reklamere" på et senere tidspunkt hvis haltingen kommer tilbake, selv om det ikke er like enkelt.

 

Det er definitivt klokt å slanke hunden hvis den er overvektig, men alt med måte. Svømming som aktivitet, som en også anbefaler, er jo en skånsom form for mosjon. Fungerte ikke med min hund, da den har "vannskrekk". Det fungerer også fint å gå med hunden, gjerne i korte krappe svinger fram og tilbake, for å tvinge den til å legge vekt på vekselvis høyre og venstre side. Hensikten med dette er å bygge opp igjen muskulaturen i det beinet som hunden automatisk har avlastet ved å halte. Dette gjør du selvsagt ikke før hunden er fir for halting.

 

Skriv gjerne jevnlig på denne siden hvordan det går med hunden din, for alle vi som responderer her er jo nysgjerrige på, opptatt av at hunden din blir frisk.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg prøve på, beste han vet er vann så bare det blir litt varmere ute så skal det bli mere bading fremover på han.

 

Ja får vel nesten bare avvente og se an, slik som du sier så går det jo an og nevne dette senere hvis vi finner ut at han må røntges bak.

 

Skal holde tråden oppdatert. Slik som det er nå haltet han nesten ikke noe, tok han med på en 10 minutters tur og tok ca 10 min pause og gikk hjem igjen. Sist gang haltet han veldig på den korte turen og nå gikk det fint. Spørsmålet blir jo om dette fortsetter uten medisin.

Kan jo muligens være det nye hills foret som er med glucasamin og noe andre greier som skal hjelpe på ledd og sener.

 

Det er ikke godt og si hvor vondt han har når han halter litt, vil jo han skal gå på tur men når det har vært en del halting har jeg holdt han i ro og kun latt han gjøre fra seg.

Skal kjøpe diett foret til han har gått ned ca 5kg. Han er litt overvektig, ikke sånn at man ser det godt men det vil nok hjelpe på og bli tynnere. Det kommer seg av at han har nesten bare vært inne i over 2 mnd og spist samme mengde mat som før. Beste en Labrador vet er mat :) Han går ned i vekt like fort som han legger på seg bare han får trimmet litt.

 

Får satse på at det hjelper snart og at han får den trimmen han trenger.

Hvis tablettene bare demper smertene så er det vel heller ikke lurt å gå langt for da bruker han jo beinet som om det er smertefritt. Hvis det ikke var betennelse og kun smertestillende for han så vil vel haltingen bli enda verre. Spent på og se hvordan det blir etter en 4 ukers kur på rimadyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...